game porting tool
macOS 14 byr på "Game Mode" og en ny utviklerpakke som gjør det enkelt å endre fra DirectX til Metal 3 for best Apple M-spillytelse.

Annonse


Dette kan gjøre Mac til en seriøs spill-plattform

Apple har laget et utviklerverktøy som gjør det mulig å forvandle DirectX-spill om til Metal 3, selskapets egen grafikk-plattform.

Åpner beta-testing tidlig for alle – har annonsert “Game Mode”

Det kom frem under utviklerkonferansen denne uken der det samtidig kom frem at alle kan installere utvikler betaer, og ikke bare utvikler som betaler 99 dollar måneden. Apple avslørte også “Game Mode” for bedre macOS spill-ytelse, samt optimalisering av Bluetooth-koblinger mot Playstation- og Xbox-gamepads for kortere svartid mellom maskin, kontroller og spill.

Men tilbake til muligheten for å gjøre Mac til en spillplattform: plattformen heter “Game Porting Tool,” og er faktisk bygget på Wine. Wine har lenge vært det beste åpen kildekode-verktøyet for å oversette Windows-kode til Linux og macOS. Nå gjør Apple det mer sømløst og optimaliserer for Mac og deres egne M-brikker.

Nesten dobling av FPS

Det er faktisk mulig å ikke endre spill-koden i det hele tatt og få spille som The Medium til å kjøre på Mac, men en ekte macOS-versjon vil øke FPS-en betydelig: The Medium som eksempel, er det snakk om nesten dobbelt antall bilder i sekundet sammenlignet med en direkte-oversettelse. “Game Porting Tool” brukes for testing, og deretter nytter utviklere nye verktøy for å skifte spillet fra DirectX til Metal. macOS 14 Sonoma støtter også 3D-lyd og HDR.

Er dette hva som skal til for at Apple endelig skal kunne konkurrere bedre mot Windows? Vi kjenner ikke til kvaliteten på utviklerplattformen, men er den god nok er håpet at mange utviklere kaster seg på trenden.

Annonse