psvr2 600 000 solgte
Sony solgte flere PS VR2-hodesett enn ventet, men klarer de å opprettholde veksten?

Annonse


Vi hadde ikke trodd Playstation skulle klare det

Det var dystre prognoser før Sony startet salget av Playstation VR2, og bransjen generelt har vist en lunkenhet til VR-hodesett i lengre tid, etter at Meta Quest-hypen hadde lagt seg.

Overaskende godt salg

Men nå avslører Sony at salget av andre generasjon VR-hodesett solgte langt bedre etter lanseringen enn ved første forsøk. I løpet av de første seks ukene solgte de nemlig 600 000 av dem, det er rundt åtte prosent mer enn PS VR på like mange uker. Dette inkluderer altså salg (salgs-start: 22. februar) til starten av april, mao. har Sony solgt mer enn dette nå.

Problemet til VR-hodesettene, utover at man lukkes i sin egen verden og isoleres i stor grad, er mangelen på skikkelig gode spill som er bedre enn de som finnes i det etablerte underholdningsøkosystemene. Spørsmålet er om de vil klare å holde vekstfremgangen gående, eller om eventuelt mangel på nytt innhold over tid vil skade dem.

Sony vil fortsette å satse på PC.

Skal bruke mye mer penger på nye merkevarer

I samme åndedrag uttaler Sony at de skal bruke mer penger på helt nye merkevarer for Playstation, noe som kanskje også betyr flere VR-spill. Innen det økonomiske året 2025 er målet 50 prosent investering i eksisterende merkevarer og 50 prosent på helt nye – en økning fra 20 prosent i 2019.

Sony skal også øke bruken av penger i spill som er nett-baserte og som er under konstant videreutvikling, som Destiny 2. Innen 2025 er målet at 60 prosent av investeringene for Playstation 5 vil rettes mot nett-fokuserte spill og 40 prosent mot “tradisjonelle” spill.

Tre vekstområder for Playstation-merkevaren.

Annonse