tesla ai og selvkjøring
Det vil ta lang tid før nivå 3 er en greie på alle veier, om det er mulig. Til den tid kan Tesla-eiere glede seg til versjon 11.4 som visstnok har et hav av nye forbedringer. Bilde: Chuck Cook/YouTube

Annonse


Versjon 12 får AI

Elon Musk avslører versjon 12 av programvaren til bilene får AI og kommenterer at 11.4 “burde være 12.0 fordi det er så mange store forbedringer.”

Versjon 12 er trolig årevis unna forbrukerlansering

Men om 11.4 er viktig (Tesla utvider for tiden testingen forsiktig, men det er ikke snakk om noen utvidet beta) er 12 veldig viktig. FSD i denne versjonen skal nemlig være AI fra “ende-til-ende: alt fra bilder, styring, bremsing og akselerasjon,” uttaler Tesla-sjef Elon Musk. Selskapet bruker lang tid per oppdatering og versjon 12 har foreløpig ikke et (offentlig) kjent lanseringsvindu.

Tesla-sjefen mener de kan få til “full autonomi” allerede i år, men som Electrek er vi usikre på hva det egentlig betyr. Egentlig har jo bilene det allerede nå i mange deler av USA, i beta-form.

Negative erfainger

Kommentarene til FSD og Musks uttalelser om det er i stor grad negative på elbil-bloggen Electrek. “Cypress” kommenterer at “15 000 dollar for “privilegiet” å gi Tesla uvurderlig data- og systemopplæring. Det for et system i dagens biler med en maskinvarepakke de allerede har innrømmet ikke er godt nok og kan ikke oppgraderes.”

Annonse


Enda verre er at det er mange som klager over at de ikke stoler på at FSD-systemet gjør det rette, inkludert registrering av miljøet rundt. “Systemet gjør færre feil, men de som oppstår er farlige nok.”

Positive erfaringer

Andre igjen har langt mer positive erfaringer. En kommentar til en video av Tesla AI-ekspert Chuck Cook forklarer hvordan bilen utførte en rekke mer kompliserte manøvrer i trafikken uten problemer og at oppdatering 11.3.6 beta fra april er god:

“Jeg startet fra huset mitt i et boligområde, ut på hovedgatene og deretter på en motorvei-påkjøringsrampe, blandet inn med trafikken, flyttet tre kjørefelt for å unngå den møtende trafikken og den klarte å slå seg sammen med et nytt venstre-felt. Igjen sendte bilen meg inn på en ny motorvei, kjørte ut igjen og kjørte deretter gjennom by-gater uten at jeg behøvde å gjøre noe.” På vei hjem klarte bilen nesten det samme: fører måtte denne gang akselerere kjappere på påkjøringsrampen.

Kan man si noe om problemene til FSD så ser det ut til at det ofte er vanskelig å si hva som kan gå galt hvor, og at det fremdeles er ulikheter i ferdighetsnivået til bilene i forhold til hvor man befinner seg.

Tesla øker sakte men sikkert test-takten

Tesla utvidet i mars beta-programmet til å gjelde en langt større kundegruppe enn de som har testet lengst og med færrest feil:

“Det er FSD-beta 11.3.1 (2022.45.10) som har vært under testing lengst av de som hadde lukket tilgang,” meldte vi den gang. Det har altså kommet en rekke oppdateringer. Det er uansett fremdeles et krav å ha følge nøye med på trafikkbildet, og det er foreløpig ikke støtte for nivå 3 slik at man kan se film på visse sikre strekninger som bedre veier i Tyskland og USA.

Tesla følger med på beta-førerne slik:

  1. Om man ikke vrir på rattet nok
  2. Om øynene ikke følger med på veien nok, som å se på skjermen i bilen eller mobil-skjermen
  3. Man kastes ut med en gang om man kjører over 85 mph, altså over 137 km/t med FSD beta aktivert

Annonse