tesla med bremsevalg
Tesla skal rulle ut en oppdatering som gjør det mulig å deaktivere det meste av den aktive bremsingen når man slipper opp gasspedalen.

Annonse


Tesla gjenoppliver viktig funksjon, men nekter full kontroll

Tesla gir førerne delvis tilbake kontrollen med innstillinger for regenererende bremsing med oppdatering 2023.6.100.1.

Gir i det minste valget

En-pedal-kjøring er noe av det mest geniale med elektriske biler – om man opphever akselerasjonen, så bremser bilen av seg selv og genererer på den måten energi og sender noe av dette tilbake til batteriet.

Tesla synes at det er så viktig at de aktiverte den kraftigste bremsingen, uten å gi førerne valg. Det er en uvanlig strategi, da alle biler vi har testet gir mulighet til å velge, men Teslas fokus har vært maks fokus på rekkevidde og å stagge rekkevidde-angst spesielt for ferske Tesla-eiere som kanskje ikke har satt seg inn i det. På den måten har de nok hjulpet noen med å komme i mål.

To valg, men deaktivere kan du ikke

Heldigvis har Tesla tatt til vettet og skal igjen gi brukerne mulighet til å velge “standard” og “lav” bremsestyrke, så kan bilene heller ha standard som, vel, standard når bilen leveres.

Faktisk er dette de to eneste valgene der standard gir maksimal regenererende effekt, og med lavt nivå så begrenses det hvor mye som bremses, men funksjonen er fremdeles aktiv. Det er ikke uvanlig med tre innstillinger: maks, standard og helt avslått hos konkurrentene. Kanskje i en annen oppdatering?

Annonse