mercedes suv 680 maybach
"Lillebror" til 1,5 millioner kroner, 580, er dyr - denne blir enda dyrere.

Annonse


Så dyr Mercedes ikke tør avsløre prisen?

Vi tester for tiden Mercedes EQS SUV 580 4Matic, en SUV-premiumbil til rundt 1,5 millioner kroner. Med Maybach-modellene tar Mercedes alltid den alltid helt ut.

Opptil 600 km rekkevidde

Hiphop-stjerner og kjendiser kjører ofte Maybach. Om det er årsaken til at prisen ikke avsløres, vet ikke vi, men vi får servert nærmest alt annet. Vi kan starte med de viktigste spesifikasjonene:

“Det unike eksteriøret har en stående Mercedes-Benz-stjerne på panseret og vertikale lameller i den sorte panelfronten, som bærer den spesifikke Maybach-grillen inn i elektromobilitetens tidsalder. Den valgfrie tofargede lakken med nålstripe er også typisk for en Mercedes-Maybach. Den påføres for hånd i henhold til de høyeste kvalitetskriteriene, og er tilgjengelig i fem fargekombinasjoner,” heter det i pressemeldingen på PR-språk som er forventet for produkter i denne pris-ligaen der man velger mellom 14 tommer eller 16 tommer felger. Nei da, vi bare ruller: du velger mellom 21 og 22 tommere på denne, gitt.

Takket være utsøkte materialer, perfekt håndverk og eksklusive detaljer, tilbyr det romslige interiøret en helhetlig komfortopplevelse. Med sin konsekvente tolkning av sofistikert luksus, setter Mercedes-Maybach EQS SUV ny standard i det elektriske top-end luksus-segmentet. Designet på innsiden følger også Maybach sin uttalelse «What is good must also be beautiful».

Mercedes

Vi får ikke vite prisen enda

Videre skryter Mercedes av “Burmester 4D surround sound system” med Dolby Atmos og i 15 høyttalere:

Annonse


“Lydanlegget inkluderer 15 høyttalere: to frontbasshøyttalere foran, en mellomtone og en diskanthøyttaler i hver dør, to 3D-høyttalere, to surroundhøyttalere og en senterhøyttaler i instrumentpanelet. Det er også to vibratorer i hvert sete, og den direkte gjengivelsen gjennom disse gjør lytteopplevelsen firedimensjonal. Passasjerene i passasjersetet foran og bak kan også bruke 4D-lyden gjennom hodetelefonene. Lyden kan justeres individuelt for hver MBUX-brukerprofil.”

Mercedes-Maybach EQS SUV har flere kjøreprogrammer å velge mellom, og det spesielle Maybach-kjøreprogrammet er standard. Det erstatter COMFORT-programmet, og er designet for å gi maksimal kjørekomfort for passasjerene i baksetet.

Mercedes

Støyreduksjon når man kjører er viktig i dyre biler. Selv om den er god i 580 er håpet at 680 er enda bedre:

“Den nye luksuriøse SUVen bygger på den fantastiske støy- og vibrasjonskomforten fra EQS SUV. Dette inkluderer innkapslingen av det elektriske drivverket foran og bak, den innovative rammen på forakselen og drivenhetene som er frakoblet gjennom gummifester. Det spesielle akustiske skummet i utvalgte profiler og i undervognspanelet er også tatt i bruk. De reduserer støyen fra grus som kastes opp i hjulbuene.”

Selvsagt har bilen luft-fjæring – også sving-radiusen er god, noe Mercedes jo er kjente for:

“AIRMATIC luftfjæring med den trinnløst justerbare dempingen ADS+ er standard. Ved behov for å øke bakkeklaringen kan bilen heves med opptil 35 millimeter. Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard, men kan oppgraderes til 10 grader som tilleggsutstyr. Dette muliggjør en svingradius på 11,0 meter i stedet for 11,9 meter, noe som tilsvarer mange kompakte modeller.”

Vi forventer å høre mer om bilen i løpet av de kommende månedene, inkludert prisen.

Annonse