cyberpunk 2077 overdrivemodus lanseres 11. april
Cyberpunk 2077 får ekte ray tracing som ingen andre spill 11. april, men man må eie et RTX 40-kort for å dra nytte av "Overdrive Mode."

Annonse


OPPDATERT: Veldig få kan aktivere denne RTX-grafikken

11. april kommer endelig Nvidia og CDPR sin Overdrive-versjon av Cyberpunk 2077.

Oppdatert, 11. april, 13:36:

CDPR har lagt ut oppdatering 1.62 til Cyberpunk 2077 med den store grafikkforbedringen “Ray Tracing: Overdrive Mode.” Grafikk-moduset fungerer kun med RTX 4070 ti og bedre, samt RTX 3090 men da med maks 1080p og 30 FPS.

Dette er slik ray tracing egentlig bør være

Overdrive-moduset inkluderer “komplett ray tracing.” Med det menes “path tracing” som i enda større grad gjør at lyset og refleksjoner i spillet i oppleves som i den virkelige verden. Som med DLSS 3-støtten krever dog dette et RTX 40-kort, og de koster fremdeles rundt 10 000 kroner for den billigste utgaven. Merk at det kommer rimeligere kort om ikke så lenge.

Annonse


Nvidia uttaler at “med Ray Tracing: Overdrive Mode aktivert så spretter naturlig farget belysning flere ganger gjennom hele Cyberpunk 2077 sin verden, og skaper et mer realistisk indirekte belysning og “occlusion.”

Dette skryter Nvidia

Nvida uttaler at grunnet dag-og-natt-syklusen til spillet, så måtte de oppgradere indirekte lyskilder og også aktivere strålesporing for “Global Illumination” samt sol og måte.

Full ray tracing simulerer lys nøyaktig gjennom hele scenen og brukes av kunstnere med visuelle effekter til å lage film- og TV-grafikk som ikke kan skilles fra virkeligheten. Før ankomsten av GeForce RTX GPU-er med RT-kjerner, og den AI-drevne akselerasjonen til NVIDIA DLSS, var videospill med ray tracing i sanntid umulig fordi det er ekstremt GPU-intensivt.

Nvidia

Med og uten RTX:

I testen spilles spillet i 4K på en maskin med følgende innmat.

  • GPU: GeForce RTX 4090
  • CPU: Intel i9 12900K
  • RAM: 32 GB
  • Grafikk-innstillinger: “Overdrive Preset”, Reflex, & DLSS 3 aktivert

Annonse