Ford har avslørt at helt nye Explorer er den første elbilen som selskapet skal masseprodusere i Europa.
“Gjennomsyret av amerikanske røtter”
– Med Explorer får vi en spennende elektrisk bil fra Ford som er gjennomsyret av våre amerikanske røtter, men bygd i Køln spesifikt for våre europeiske kunders behov. Dette er en elbil som med sine mange smarte løsninger og funksjoner er like godt egnet for de store eventyrene som for kjøring i hverdagen. Dette er en elbil vi vet vil passe perfekt for mange nordmenn, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Nye Explorer kan bestilles senere i år og har en estimert startpris fra under 500 000 kroner.
Ford
Explorer og Explorer Premium
Bilen kommer i to varianter: Explorer og Explorer Premium. Per Ford har den “et design som er i tråd med den selvsikre og tøffe stilen som alltid har kjennetegnet Fords lange globale SUV-tradisjon. Den blir tilgjengelig både med bakhjulstrekk og firehjulstrekk, og kan hurtiglades fra 10-80 prosent på bare 25 minutter.”
Ford bemerker om ladetiden at den er basert på datasimuleringer.
Annonse
Den elektriske crossoveren kommer med et høyt utstyrsnivå som standard – og inkluderer blant annet LED hovedlys, seter i del-Sensico, oppvarmet ratt, 12-veis elektrisk justerbart førersete inkludert korsryggsstøtte med massasje og en stilig lydplanke.
Ford
Skjerm og oppbevaring
På plass er en 14,6 tommers berøringsskjerm som kan heves og senkes i en vinkel på mer enn 30 dager.
Midtkkonsollen kan romme hele 17 liter med tingene dine, og er som Ford påpeker nok til en 15-tommer laptop. Under bagasjeromsdekselet finner vi mest plass: 450 liter
Oppkobling av smarttelefon er også enklere enn noensinne. Nye Explorer er trådløst kompatibel både med Android Auto og Apple CarPlay, som utnytter hele bilens skjerm når den er aktivert. Nøkkelløs adgang og 2-soners klimaanlegg er også standard. Den store og lyse kupeen blir enda romsligere med det store panoramataket – som er et tilvalg.
Ford
Om sensor og teknologi sier Ford at Explorer:
- 12 ultrasoniske sensorer
- Fem kameraer
- Tre radarer
Teknologien sørger for å overvåke området rundt bilen. Teknologien brukes blant annet for filskifte:
“Explorer er også den første Ford i Europa som kommer med en forbedret filsentreringsteknologi, som også kan skifte felt automatisk. Ved bruk av bilens radarer og kameraer påses det først at blindsonen er klar, og deretter kan føreren iverksette feltskifte ved kun å aktivere blinklyset.”
Annonse