disney+
Disney økte prisen med nesten 40 prosent. Det hadde 94 prosent av kundene ikke et problem med.

Annonse


Deres suksess betyr det blir dyrere for deg

Etter en treg start har det løsnet for det reklame-finansierte Netflix-abonnementet.

Alt blir dyrere

Det er Antenna som melder at 20 prosent av de som meldte seg på i USA, valgte abonnement med reklame og som derfor er billigst. Dette er nye kunder eller kunder som har vært medlemmer tidligere – altså ikke personer som har endret abonnement.

Muligheten skal være tilstede for at Netflix (74 millioner kunder i USA – 231 millioner globalt) skal kunne hente inn 15 til 30 millioner nye kunder i USA på lang sikt, ved å tilby et billig-alternative. Reklame-Netflix (rundt 70 kroner) ble lansert for fire måneder siden i USA.

Disney ser seg nødt til å sparke 7000 personer slik at Disney+ kan gå i pluss innen 2025: Mistet over to millioner kunder

Disney viser vei for pris-stigninger

Samtidig har Disney suksess med å øke prisen på Disney+ med tap av få kunder: 94 prosent brydde seg ikke om pris-oppgangen på 3 dollar, drøye 30 kroner. Dette er en god indikator for konkurrenter at det er mer å gå på, i det minste om kundene er fornøyde med innholdet og ikke kan få det samme andre steder. Det vil derfor ikke overraske om flere velger å øke prisene fremover.

Disney-sjef Bob Iger har allerede varslet at de vil øke prisene igjen. At de nå uttaler tjenesten var feilpriset i starten er ikke helt korrekt: den var priset lavt for å hente inn kunder kjapt.

Annonse