Etter en treg start har det løsnet for det reklame-finansierte Netflix-abonnementet.
Alt blir dyrere
Det er Antenna som melder at 20 prosent av de som meldte seg på i USA, valgte abonnement med reklame og som derfor er billigst. Dette er nye kunder eller kunder som har vært medlemmer tidligere – altså ikke personer som har endret abonnement.
Muligheten skal være tilstede for at Netflix (74 millioner kunder i USA – 231 millioner globalt) skal kunne hente inn 15 til 30 millioner nye kunder i USA på lang sikt, ved å tilby et billig-alternative. Reklame-Netflix (rundt 70 kroner) ble lansert for fire måneder siden i USA.
Disney ser seg nødt til å sparke 7000 personer slik at Disney+ kan gå i pluss innen 2025: Mistet over to millioner kunder
Disney viser vei for pris-stigninger
Samtidig har Disney suksess med å øke prisen på Disney+ med tap av få kunder: 94 prosent brydde seg ikke om pris-oppgangen på 3 dollar, drøye 30 kroner. Dette er en god indikator for konkurrenter at det er mer å gå på, i det minste om kundene er fornøyde med innholdet og ikke kan få det samme andre steder. Det vil derfor ikke overraske om flere velger å øke prisene fremover.
Disney-sjef Bob Iger har allerede varslet at de vil øke prisene igjen. At de nå uttaler tjenesten var feilpriset i starten er ikke helt korrekt: den var priset lavt for å hente inn kunder kjapt.
Annonse