ford mustang mach-e får bedre batterier
Visse Mach-E-modeller får allerede i år bedre batterier som kan lade kjappere.

Annonse


Slik gjør de Mach-E bedre med ny batteri-teknologi

Ford avslører at de i løpet av 2023 skal lansere LFT-batterier for enkelte Mach E-modeller.

Derfor er LFP bedre

LFP er “litium-jern-fosfat”-batterier som varer lenger, lader kjappere og “benytter færre kostbare og høyt etterspurte råmaterialer,” per Fords pressemelding.

Introduksjonen av LFP-batteriene vil gjøre at Ford kan produsere flere elektriske biler, gi nye elbil-kunder flere valg, og samtidig nå selskapets mål om 8 prosent EBIT margin for Model e i løpet av 2026.

Ford

Samtidig melder selskapet at de investerer over 35 milliarder kroner i LFP-fabrikk i Michigan. “BlueOval Battery Park” Michigan åpner i 2026.

“Svært holdbare”

Foruten kjappere lading omtaler Ford batteri-typen som “svært holdbar.” Batteriene har også den fordelen at de trenger færre kostbare råmaterialer som ofte kan være vanskelige å få tak – på den måten kan Ford øke produksjonstakten.

Annonse


“LFP-batteriene vil også bli tatt i bruk i neste generasjon elektriske personbiler og nytte-kjøretøy som er under utvikling.”

LFP-batteriene vil også redusere behovet for kritiske mineraler som nikkel og kobolt.

Ford

Kjappere produksjon

For i tillegg til Mach-E, får også F-150 Lightning LFP-batterier neste år. Målet til Ford er å kutte ventetiden etter bestilling.

“Ford planlegger å investere mer enn 50 milliarder dollar globalt i elektriske biler i løpet av 2026. De har også som mål å oppnå karbonnøytralitet globalt – både når det gjelder kjøretøy, produksjon og hele deres leverandørkjede – i løpet av 2050. Selskapet har også som mål at det innen 2035 skal være null utslipp fra deres bilsalg i Europa, og at alle selskapets fabrikker og leverandører da også skal være karbonnøytrale.”