Netflix har for alvor startet å sette ned foten for titting utenfor husstanden.
Ber kundene bekrefte husstands-adresse
«Selskapet har testet funksjonen i Latin-Amerika, men er nå klare til å rulle ut blokkering av konto-deling utenfor husstanden i Canada, New Zealand, Portugal og Spania. Systemet ruller ut til flere land i løpet av de kommende månedene,» skrev vi 9. februar.
Mange lurer på hvordan dette kommer til å fungere, og nå har vi fått svar på hvordan Netflix sier ifra og hva man må gjøre som kunde.
Slik ser e-posten ut
En Reddit-konto fra Canada delte et skjermbilde av e-posten fra Netflix med tittelen «Netflix er for en enkelt husholdning.»
Annonse
Videre forklares det at «uansett så ønsker vi å gjøre det lett for deg når du reiser og ser på Netflix, eller om du besøker ulike steder.»
Netflix gir så brukeren innen en viss dato for å angi den primære husstands-adressen. «Alle som bor på hovedadressen kan bruke denne Netflix-kontoen.» Videre heter det at Netflix vil hjelpe kundene å angi adressen på TV-en.

Ikke lansert i Norge enda
Når noen logger seg inn på kontoen din fra en enhet som ikke er tilknyttet Netflix-husholdningen din, eller hvis kontoen din regelmessig brukes fra et sted utenfor husholdningen din, kan vi be om at du bekrefter enheten før den kan brukes til å se på Netflix. Vi gjør dette for å bekrefte at enheten som bruker kontoen, har tillatelse til å gjøre det.
Netflix
Hva prisen i Norge blir på en ekstra delt konto utenfor husstanden er ikke kjent, men i Spania er prisen omregnet fra euro 66 kroner.
Tjenesten har tidligere avslørt de «bruker opplysninger som IP-adresser, enhets-ID og konto-aktivitet på enheter som er logget på Netflix-kontoen,» for å oppdage ulovlig kontodeling.
Det er foreløpig ikke kjent hvordan Netflix vil ta hånd om kunder som f.eks. lastebilsjåfører, og andre yrker, som regelmessig ser fra ulike steder.
Annonse
Annonse