Nå foreligger det større klarhet om nøyaktig hvordan Netflix skal stoppe konto-deling i Norge.
Oppdatert, 2. februar, 11:51:
Selskapet har nå en melding på den norske utgaven av hjelpesiden etter at vi i går oppdaget informasjon som ble delt for tidlig. Det er ingen blokkering av konto-deling i Norge i skrivende stund da det foreløpig testes i tre land nevnt under.
“Du ser for øyeblikket informasjon for USA, som kanskje ikke gjelder for deg. Velg landet ditt nedenfor.”
Annonse
Samtidig melder Netflix sin talsperson følgende:
I et kort øyeblikk i går ble en hjelpesenterartikkel som inneholder informasjon som bare gjelder for Chile, Costa Rica og Peru, publisert i andre land. Vi har siden oppdatert dette.
Netflix
Oppdatert, 14:57:
Til ITavisen forklarer Netflix sin PR-representant at de ikke blokkerer for konto-deling i Norge enda.
Vi oppdaterer med mer informasjon når det foreligger.
Er på vei internasjonalt
Tjenesten har slitt med dette i mange år, og etter at de mistet seere i sommer, skyldte de blant annet på dette som et problem.
Hvis en Netflix-konto brukes av en enhet som ikke er tilknyttet den primære kontoeierens husholdning, må enheten bekreftes før den kan brukes til å se på Netflix. Vi gjør dette for å bekrefte at enheten som bruker kontoen, har tillatelse til dette.
Netflix
Fra før av er to ting på vei: reklame-abonnement med lavere pris og mulighet for å betale ekstra for å fortsette konto-deling utenfor huset.
Om dette oppdages får den som betaler beskjed om å betale enda litt mer, om ikke så stenges man ute.
Når en enhet utenfor husholdningen logger på en konto eller brukes regelmessig, kan vi be deg om å bekrefte denne enheten før den kan brukes til å se på Netflix, eller be deg bytte Netflix-husholdning. Vi gjør dette for å bekrefte at enheten som bruker kontoen, har tillatelse til å gjøre det. Se “Bekrefte en enhet” nedenfor for å få vite mer.
Netflix

Dropper du Netflix når de gjør dette snart?
Dette forklarer Netflix på norsk
Men hvordan skal Netflix håndheve dette?
Nå avslører FAQ-siden til selskapet litt mer på hjelpesiden med ingressen “en Netflix-konto kan brukes av personer som tilhører samme husholdning.”
Vi bruker opplysninger som IP-adresser, enhets-ID og kontoaktivitet på enheter som er logget på Netflix-kontoen.
Netflix
Interessant er det også at Netflix endelig forklarer, også på den norske utgaven av hjelpesiden, hvordan det hele fungerer om tjenesten oppdager du deler med andre:
“Når noen logger seg inn på kontoen din fra en enhet som ikke er tilknyttet Netflix-husholdningen din, eller hvis kontoen din regelmessig brukes fra et sted utenfor husholdningen din, kan vi be om at du bekrefter enheten før den kan brukes til å se på Netflix. Vi gjør dette for å bekrefte at enheten som bruker kontoen, har tillatelse til å gjøre det.”
Deretter lister Netflix opp følgende punkter om hva som må gjøres, inkludert en 15 minutter tidsbegrensning for å aktivere enheten:
- Netflix sender en lenke til e-postadressen elle telefonnummeret som er tilknyttet den primære kontoeieren.
- Koblingen åpner en side med en firesifret bekreftelseskode.
- Koden må skrives inn på enheten som ba om koden, innen 15 minutter.
- Hvis koden har utløpt, må du be om en ny bekreftelseskode fra enheten.
- Når den er bekreftet, kan enheten brukes til å se på Netflix.
- Enhetsbekreftelse kan kreves fra tid til annen.

Annonse
Annonse