forspoken test
Forspoken gjør mange feil og glimter kun til i korte øyeblikk.

Annonse


TEST: «F***!» – “Forspoken”

Oi. Dette gikk ikke helt etter planen.

Opprinnelig publisert 26. januar 11:24:

Introduksjon

Jeg har fulgt Forspoken siden de snakket opp DirectStorage-støtten til PC som korter lastetidene på en NVMe-enhet med 5500Mb/s eller bedre hastighet, til et par sekunder til under ett sekund.

Man skulle tro Playstation 5 med sin like kjappe NVMe klarer det samme? Nei, det er jo en Microsoft-teknologi, så jeg opplevde ikke denne ene fordelen da jeg testet på Sonys konsoll (PC-kodene kom enda noe senere.)

Annonse


Jeg testet demoen til Playstation 5, og ble faktisk sulten på mer. Som tester har jeg spist for mye Forspoken.

Historie

Fordi historien ikke lar meg i fred, er det naturlig jeg starter å dømme dette først, som en slags hevn.

Det er ofte en helt annen liga om man serveres en svak historie: når man spiller kan man jo slutte å gjøre det samme, eller slutte å spille, men dette spillet lar deg ikke være i fred. Og man vil bort, tro meg.

Manuset er dårlig og man bryr seg ikke om hvor man er, eller hva man hører. Man kan heldigvis droppe hele mellomsekvenser ved å trykke meny og “skip”, men ellers så må man hoppe over dialogen setning for setning. Ofte skapte jeg et lite minispill av dette: hvor kjapt kan jeg trykke bort dialog?

At hovedpersonen er mindre sympatisk, selv om hun har hatt det tøft, gjør det enda verre.

Det er et smykke som sender vår “helt” til en annen verden. Det er meningen dette smykket, som snakker til deg, skal være morsom med sin britiske aksent og observasjoner om hva hovedperson Frey Holland foretar seg (hint: hun starter og avslutter med banning, iblandet slåssing.)

Spillbarhet

Det er positive ting å hente i: 1) måten man har delt opp magi til venstre og våpen til høyre hånd, og 2) at det er 100 magiske krefter man kan låse opp.

Når man er i flyten kan jeg kjenne at jeg morer meg litt. Måten man kombinerer magien, som byr på de beste visuelle opplevelsene, med skytingen og skatingen gir på sitt beste i det minste et argument for å lansere spillet.

Heldigvis er det mange formler å velger mellom, for det er ikke mange våpnene man har. Faktisk har man det samme hele tiden, man bare velger ulike modus. Greit nok.

Etter en ulidelig lang innledning som må være den kjedeligste jeg har opplevd på veldig lang tid, får man endelig “skøytene” som man farter rundt på.

Greia er at man skal skyte og kombinere dette med magi samtidig som man skater rundt, utfører parkour, skyter og sikter – alt iscenesatt et tamt landskap som er grått selv når det er grønt.

Om man spiller ekstra “kult” eller “smooth” om du vil, får du bedre karakter uten at det videre spiller noen rolle.

Fiendene er “bullet sponges”, som de heter, altså at det er enkelt å ta dem, men det kreves mange kuler/magi.

Man er derfor sjelden redd for å dø, men blir i stedet nødt til å utføre mer eller mindre de samme akrobatiske stuntene for å klare seg, hver gang. Det blir en jobb, på en måte. Premien: mer dårlig dialog.

Grafikk

Jeg trodde dette var et slags neste-genererasjons-spill? Det så vel slik ut før lanseringen? Problemet er at jeg har sett bedre grafikk i nærmere 10 år gamle spill. Det er kun et par ganger under mellom-sekvensene at menneskene tar seg bedre ut enn andre spill jeg nylig har sett.

Jeg kunne ha aktivert ray tracing eller 4K-modus, men foretrekker i Forspoken, som i alle andre spill, “ytelse” og 120Hz. Forskjellene er uansett ikke så store.

Spillet har lav-oppløste teksturer som farger en uinspirert verden – en “Ren Fair” (“Renaissance fair”, “middelalderfestival”), som Frey selv tørrvittig bemerker i en av spillets mange, mange dialoger tidlig ned i suppa. Flere av objektene ser ut som de er sakset fra en 3D-motor-demo.

I deler av verdenen, spesielt byen, opplever jeg grafikken som rett og slett uferdig: det ser ut som utviklerne har glemt å klistre på teksturer, så grått er det.

Gratikkmotoren tegner objekter og teksturer når man er nærme dem. På den måten ser man også tydelig «koden jobbe». Dette i ytelsesmodus og 120Hz.

Konklusjon

Forspoken skulle ha blitt utsatt i mange måneder til, eller kanskje helt forandret. Visstnok er dette et spill basert på et konsept laget for mange år siden.

Jeg tror de kunne fått til noe mye bedre om de hadde fått ett år ekstra. Ikke godt å si.

Spillet måtte nok bare lanseres av en eller flere årsaker, så får vi se om det kommer større oppgraderinger som forbedrer grafikken på Playstation 5. Det er sikkert mulig å gjøre mindre forbedringer, som bedre utsikt og slikt, men noen større forbedringer er ikke å forvente.

De er inne på noe i gameplayet med kjapp parkour i en åpen verden der man skyter sammen: dette burde vært et co-op-spill i stedet.

Om Forspoken hadde vært et gratis flerspiller-spill hadde det gitt mer mening: det er etter min mening ikke OK å ta 799 kroner for dette (Playstation Store). Det finnes heller ikke co-op.

I det minste baner spillet vei for DirectStorage med svært gode resultatet. Det skal bli spennende å se andre spill utnytte det.

TEST: «F***!» – “Forspoken”
Vi konkluderer
Forspoken føles som å spille et spill som er ett eller to år unna lansering. Kombinert med svak grafikk og historie, bør de fleste holde seg unna om man ikke er helt avhengig av å starte på sekundet (kun til PC.)
Leservurdering90 Vurderinger
3.5
+
Kampsystemet tidvis morsomt
Interessant som konsept
God bruk av DualSense
-
Dårlig historie og karakterer man ikke bryr seg om
Svak grafikk
Uinteressant verden
5

Annonse