Microsoft forbedrer driver-rutinene
Microsoft ser på hvordan de kan forbedre måten de evaluerer drivere med ønske om å skape en mer stabil Windows-opplevelse med færre krasj relater til grafikk- og lydkort-drivere.

Annonse


Håpet er at Windows blir stabilt

Microsoft lover å forbedre grafikk- og lyd-driver verifiseringen i Windows 11.

Slik skal de gjøre Windows 11 mer stabilt

Det er viktig å sørge for at drivere fungere som de skal før de lanseres av tredjeparter. Av den grunn tar Microsoft nå en titt på de viktigste – feiler en driver er veien kort til blå-skjermer og krasj. De fungere.

Det er Microsofts Garrett Duchesne, selskapets “Principal Program Manager”, som ser på saken.

Nylig avslørte han forbedringene selskapet gjør for å evaluere driverne grundigere og smartere. Dette for å oppdage potensielle problemer før de når kundene, spesielt profesjonelle innen video- og lyd-produksjon.

Annonse


DRM- og lyd-krasj

Microsoft gir to konkrete video- og lyd-eksempler som har gitt hodebry.

En av dem er relatert til Netflix “og andre apper” som bruker “Software Digital Rights Management” SWDRM i kombinasjon med annen DRM. Her kan det oppstå problemer med krasj.

Det er også driver-krasj relatert til “Audio Processing Object” og “APO” (en programvare-basert DSP) Microsoft håper de kan fikse på en bedre måte enn de gjør i dag. Om systemene ikke svarer hverandre ender det med “timeouts” og krasj.

Spillere deaktiverer dette

Et annet problem poengtert av Neowin, er Windows sin “MPO”. “MPO” står for “Multiplane Overlay”.

Teknikken “lurer” spill som ikke kjører i fullskjerm, til å tro de gjør det.

Fordelen er at man kjapt kan bytte mellom alle åpne programmer, dessuten får man ytelsen som fullskjerm gir, men dessverre er ikke stabiliteten helt på topp, og det kan oppstå feil. Disse kan være svart eller hvit skjerm, hakking og flimring av bildet.

Annonse