audis fjerde sphere-konsept
Audi sitt fjerde konsept i "sphere"-familien visualiserer fremtiden med AR og manipulasjon av hva bilen er laget for med et tastetrykk.

Annonse


Den forandres med ett klikk

Audi har avslørt den fjerde konseptbilen i sphere-serien.

Gjøres om til en annen type bil med et tastetrykk

“Audi activesphere er designet for en aktiv livstil, og kan enkelt gjøres om til en pick-up med lastemuligheter for sykler og ski. I tillegg tester Audi helt ny teknologi for å fremstille digital informasjon inn i omgivelsene,” heter det fra merket som har lagt ved et par snasne bilder av bilen. Det stemmer: en knapp er alt som skal til for å endre hele bilen.

Audi activesphere er 4,98 meters lang, 2,07 meters bred og 1,60 meter høy. Akselavstanden er på sjenerøse 2,97 meter og gir svært god benplass. Konseptbilen er laget på Audis PPE-plattform, eksklusivt laget for en elektrisk drivlinje.

Audi

Elbil-konsepter har i det siste tatt helt av, men det morsomme med den nye generasjonen biler er at produsentene faktisk ofte følger opp med masseproduksjon av dem, dog ofte i en annen form, eller at ideer spres mellom ulike modeller. Bare sjekk bildene som avslører innsiden av denne bilen: dette bli realitet.

At Audi avslører rekkevidde (600 km) er interessant, men ikke forvent lansering neste år.

Annonse


Audi activesphere har elementer som kan være svært interessante for norske forhold og behov, og er skreddersydd for en aktiv livsstil og opplevelser i fjell og natur.

Audi activesphere skal møte en fremtidsorientert generasjon der behovet for bærekraftig og samtidig individuell mobilitet og frihetsfølelse ikke trenger utelukke hverandre.

Elin Sinervo, direktør, Audi Norge.

Omfavner AR

Men det er ikke nok å imponere med LED-lys, som nevnt.

Tanken er at man med ett trykk gjør om bakre del av bilen for å laste mer enn mennesker:

“Med et enkelt tastetrykk kan bakre delen av bilen gjøres om til et lasteplan, som muliggjør en aktiv livsstil i alle værforhold og sesonger. Med store hjulbuer og elektrisk quattro-teknologi er bilen perfekt for off-road-kjøring. Bakkeklaringen kan både økes og senkes med hele 40 millimeter fra basishøyden på 208 millimeter, avhengig av om bilen kjører off-road eller on-road. I tillegg er et skistativ integrert på midten av taket, helt usynlig dersom det ikke brukes.”

Noe av det mest spennende i akkurat denne konseptbilen, er hvordan augmentet reality er integrert som en del av kjøreopplevelsen, og kombinerer ekte og virtuelle omgivelser for både fører og passasjerer. 

Elin Sinervo, direktør, Audi Norge.

Som du har sett av bilene kan man styre underholdningen i løse luften med gester. Apple forsker nok mye på dette for tiden.

“Konseptet Audi dimensions kombinerer ekte og virtuelle omgivelser, og presenterer 3D-innhold og interaktive elementer i synsfeltet, individuelt tilpasset for sjåfør og hver enkelt passasjer. Det betyr at sjåføren kan følge med på informasjon om kjørestatus, navigasjon, topografi og andre varsler sømløst inn i omgivelsene rundt bilen. Audi activesphere er den første konseptbilen som bruker denne banebrytende teknologien.”

Bilen er selvsagt også plassert inn i en fremtid der biler faktisk kjører av seg selv på ekte.

“Audi activesphere er designet for å gjøre det behagelig å kjøre både på vanlige veier og i et mer krevende terreng. Ratt og pedaler gir selvsagt sjåføren muligheten til å kjøre aktivt. Samtidig vil det være mulig for sjåføren å slappe av på veien mens bilen selv overtar styringen, og ratt og pedaler forsvinner helt. Formet som en coupé er bilen elegant, og den kan i løpet av få sekunder gjøres om til en pick-up med plass til minst to sykler. Konseptbilen har en rekkevidde på over 600 km og effektiv ladetid med 800-volts teknologi.”

Annonse