polestar 2 oppgradert 2023
Polestar har avslørt helt nye Polestar 2 med bedre rekkevidde, nye motorer og kjappere lading.

Annonse


Dette er nye Polestar 2 og her er prisene

Polestar har valgt å stor-oppgradere Polestar 2 før lanseringen av 3.

Dette er nytt – oppsummert

Det er snakk om nye motorer, bedre kjøreegenskaper og bak bakhjulsdrift for Single motor-modellene.

Polestar oppgraderer også hurtigladingen og rekkevidden med opp til 635 km WLTP. Også SmartZone installeres i front som Polestar 3 samt at “Driver Awareness”-funksjonaliteter og trådløs mobillader i midtkonsollen blir standard.

Alle Polestar 2-varianter på det norske markedet får oppgraderte litium-ionbatterier med bedre effekt. Long range-versjoner får batterier fra CATL med 82 kWh i kapasitet, konfigurert i 27 moduler. Batteriet i Standard range-versjonen leveres nå av LG Chem og beholder konfigurasjonen med 24 moduler og kapasiteten på 69 kWh.

Polestar

Hva er så SmartZone? Kort forklart samles “flere av bilens viktigste aktive sikkerhetsfunksjoner, inkludert det forovervendte kameraet og mellomdistanse-radaren.”

Annonse


På PR-språk heter det fra Polestar på en annen måte at “SmartZone debuterer på Polestar 2 og understreker skiftet der fronten ikke lenger puster, men ser, samtidig som design-signaturen fremhever det høyteknologiske elementet til Polestar-kjøretøy.”

SmartZone-fronten.

Priser og levering

“Polestar 2 Standard range Single motor blir tilgjengelig for bestilling i Norge i løpet av første kvartal 2023.”

Inkludert vrakpantavgift, frakt- og leveringsomkostninger, vektavgift, og merverdiavgift.

Det er også forbedret rekkevidde og effekt:

“Alle Polestar 2-varianter på det norske markedet får oppgraderte litium-ionbatterier med bedre effekt. Long range-versjoner får batterier fra CATL med 82 kWh i kapasitet, konfigurert i 27 moduler. Batteriet i Standard range-versjonen leveres nå av LG Chem og beholder konfigurasjonen med 24 moduler og kapasiteten på 69 kWh.

Alle Polestar 2-versjoner får bedre rekkevidde som følge av optimalisering av batteripakker og motorer, tross økte motorytelser. Spesielt frikoblingsfunksjonen til frontmotoren på Long range Dual motor-variantene bidrar til å øke rekkevidden, som nå er opp til 592 km WLTP, en økning på hele 105 km.

De oppdaterte batteriene drar også nytte av en forbedret Battery disconnect unit (BDU), oppgraderte samleskinner og forbedret cellekjemi. Maksimal ladeeffekt økes til 205 kW for Long range-versjonene og til 135 kW for Standard range-versjonen.

Polestar

Standard range Single motor-versjonen får en rekkevidde på opp til 518 km WLTP, en økning på 40 km. Long range Single motor-versjonen får opp til 635 km WLTP, en økning på 84 km.”

Om motorene

“Alle Polestar 2-varianter får neste generasjon elektriske motorer og invertere, med betydelig forbedret effektivitet og effekt. Single motor-varianter får bakhjulsdrift, drevet av en nyutviklet permanentmagnetisert motor og silisiumkarbid-inverter.

Den nye motoren yter opp til 220 kW (tidligere 170 kW) og er optimalisert for maksimal effektivitet og høyt dreiemoment (nå 490 Nm, tidligere 330 Nm). Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t reduseres med 1,2 sekund, og tar nå 6,2 sekunder.”

Dual motor-variantene får en rebalansert drivlinje med en ny kraftfordeling, der bakakselen favoriseres, noe som hever kjøregleden og de sportslige kjøreegenskapene ytterligere. Den nye bakmotoren står for mesteparten av motorkraften, og støttes av en helt ny asynkronmotor fremme. Ikke bare øker systemeffekten til 310 KW og 740 Nm (tidligere 300 kW og 660 Nm originalt). Veigrepet blir mye bedre, effektiviteten høyere og ytelsene enda sportsligere – tiden fra 0 til 100 km/t tar nå 4.5 sekunder. Motoren foran kan frikobles helt dersom den ikke behøves, for å forbedre effektiviteten. Når motorkraften fra frontmotoren trengs, aktiveres den automatisk.

Med tilvalget Performance-pakken øker makseffekten til 350 kW, og reduserer tiden fra 0 til 100 km/t, til 4.2 sekunder. Effektøkningen kan også kjøpes som en nedlastbar trådløs oppdatering, og er tilgjengelig for alle kvalifiserte Polestar 2 Long range Dual motor.

«Skiftet fra forhjulsdrift til trekk på bakhjulene på Single motor-variantene, og den nykalibrerte dreiemomentfordelingen på Dual motor-variantene med mer bakhjulsdrevet følelse, hever Polestar 2-sportsligheten til nye nivåer,» sier Joakim Rydholm, Polestars sjefsingeniør for understell. «Den oppdaterte Polestar 2 er enda mer leken og på hugget. Kompaktheten og fullstendig kjørekontroll beholdes. Samtidig er bilen mer moden med økt komfort.»

Annonse