tesla autopilot med hendene på rattet
Tesla får ikke lenger bruke Full Selv Driving-utrykk i California. Samtidig girer Elon Musk Tesla opp til å fjerne ratt-kravet for visse FSD beta-testere.

Annonse


Musk fjerner det store kravet i januar, men kun for disse Tesla-eierne

“Det rettes anklager mot Teslas markedsføring av autopilot og “Full Self Driving”-pakken,” skrev vi om Musks bil-selskap i august i fjor. Den gang var det Vegvesenet i California, DMW (“California Department of Motor Vehicles”) som reagerte på Tesla.

Samtidig avslører Musk en stor endring i januar.

Dette gjelder alle

Nå er ikke dette samme sak, men det berører det samme temaet, og det i California: en ny lov som ble godkjent i september og som nå har tredd i kraft, gjør det ulovlig for alle elbil-produsenter med selvkjørende egenskaper å markedsføre den som helt autonom på noen måte, inkludert hvilket begrep som brukes i markedsføringen til å beskrive funksjonene.

Funksjonene Autopilot, Enhanced Autopilot og Fremtidig selvkjørende funksjoner som for tiden er aktivert, krever aktivt tilsyn av bilfører og gjør ikke bilen autonom. Full autonomi er avhengig av at det oppnås langt bedre pålitelighet enn for menneskelige bilførere.

Tesla

Dette har vært et tema for Tesla en god stund

Det er begrepet “fully self-driving” som ikke lenger er lov å benytte. Tesla har som kjent brukt FSD (“Full Self Driving”).

Annonse


Dette skriver Tesla om teknologien på sin norske nettside:

“Autopilot, Enhanced Autopilot og Fullverdige selvkjørende egenskaper er ment for bruk med en fullt oppmerksom sjåfør, som har hendene på rattet og er forberedt på å ta over når som helst. Selv om disse funksjonene er utformet for å bli mer kapable over tid, gjør de nåværende aktiverte funksjonene ikke bilen autonom.”

Kommende funksjoner som Tesla lister opp:

  • All funksjonalitet for Basic Autopilot og Enhanced Autopilot.
  • Trafikk- og stoppskiltkontroll (Beta): Identifiserer stoppskilt og trafikklys og bremser bilen til et stopp når du nærmer deg, med ditt aktive tilsyn.
  • Kommende:
    • Autostyring i bygater

Som kjent har Musk måtte kutte på sine lovnader; det har gått fra selvkjørende robot-taxier som kan tjene penger for deg mens du sover, til at amerikanere endelig på tampen av fjoråret fikk tilgang til FSD beta som krever at man hele tiden følger med og som på langt nær er ferdig.

Også i Norge har saken vært et tema – som vi meldte i august:

“Den opprinnelige markedsføringen for produktene ble vurdert for å underkommunisere hva som krevdes av føreren av kjøretøyet, og ga inntrykk av at tjenesten i mange situasjoner kan fungere som et alternativ til å kjøre bilen selv. Når det gjaldt «summon»-funksjonen var det manglende informasjon om begrensninger i hvordan funksjonen kan brukes opp mot hva som kom frem av brukerveiledningen,” meldte Forbrukertilsynet til oss den gang.

Tilsynet sier at Tesla rettet seg etter tilsynet og “endret teksten på ordresiden og andre steder på nettsiden hvor produktene og funksjonene ble omtalt, slik at forbrukerne fikk informasjon om begrensningene knyttet til produktene og funksjonene som ble tatt opp i saken. Tilsynet påpeker at de ikke har vurdert markedsføringen til Tesla slik den er i dag, men at de “vil vurdere å se nærmere på markedsføringen.”

ITavisen, 10. august, 2022.

Varsler stor endring

Samtidig melder Elon Musk på Twitter at selskapet fra og med denne måneden å fjerne kravet om å holde hendene på rattet – merk at dette kun gjelder de som er med på FSD beta-en og som har 16093,44 km og mer under beltet som tester.

Slik det er nå blir man varslet om å holde hendene på rattet hvert 15 til 45 sekund avhengig av fart. Om man gjentatte ganger ikke hører på bilen, kan man bli kaste ut av beta-programmet – dette følte han var det verste å miste.

Annonse