Bilde av en Hyundai elektrisk bil
Hyundai skal fra 1. januar 2023 kun tilby elektriske biler i Norge. Bilde: Hyundai Ioniq 6.

Annonse


Hyundai gjør noe som før var utenkelig

Fra og med 1. januar 2023 skal ikke lenger Hyundai selge plug-in hybrids. Bensin- og diesel-biler har de allerede sagt farvel til i Norge.

Satser kun på en ting

“Som en global leder på elektriske biler, har det norske markedet også vist seg å være en spydspiss for Hyundais elbilsatsning. IONIQ Electric ble raskt en av markedets mest populære elbiler, og fortsatte med høyt salg helt frem til siste bil ble levert rett før jul i år,” forklarer selskapet og trekker i god reklame-stil frem alle bilene de mener å ha hatt enorm suksess med, som KONA Electric i 2018, som ifølge dem “markerte den en liten revolusjon i elbilmarkedet, med lang rekkevidde, god pris og en crossover-formfaktor som var en fullklaff for norske og europeiske kunder.”

Merket har en sterk arv å bygge videre på, og har i en årrekke levert elbiler med store styrker, deriblant svært høy effektivitet, lang rekkevidde og innovasjoner som 800V-lynlading, Vehicle-to-Load (V2L) og banebrytende plassutnyttelse takket være den avanserte elbilplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform). 

Hyundai

I 2020 valgte Hyundai kun å satse på el- og ladbare hybrider, men fra og med 2023 er det altså kun elektriske igjen for nordmenn.

Utsolgt på fire minutter.

Tallene har pekt en vei

– Vi har stor tro på den modellporteføljen vi allerede har, og når vi nå har lansert helt nye IONIQ 6 er tiden inne for å kun selge helelektriske biler i det norske markedet. IONIQ 5 og KONA Electric har for lengst tatt posisjoner som noen av de mest populære bilene i markedet, og vi er trygge på at de rene elbilene våre vil gi oss fortsatt suksess inn i fremtiden, sier Thomas Rosvold, Managing Director i Hyundai Motor Norway.

Strategien overrasker ingen når man ser tallene: i år var elbil-salget på 93 prosent og i løpet av de siste årene har salget vært på over 90 prosent i Norge.

Annonse