John Carmack intervju
Tidligere id-sjef og spill-legende, John Carmack, gir seg i VR etter ti år og er ferdige hos Meta, et selskap han mener sløser med ressursene og har tatt for mange feilvalg.

Annonse


Legenden orker ikke Meta mer

John Carmack er ferdig på sin 10 år lange VR-reise.

VR-selskapet Meta har mistet sin VR-sjef

Det annonserer han samtidig som har skriver at han forlater Meta.

Carmack sier at Meta har ufattelige mengder ressurser, men at de ikke er effektive nok at det gang på gang, ifølge ham, blir tatt beslutninger som ikke er det beste for produktene.

Han beskriver Quest 2 som den største suksessen; det er nok noe Meta er enige i da dette fremdeles er deres, og markedets, leder inn forbrukerhodesett. Meta lanserte som kjent et Pro-hodesett til 15 000 kroner, men etter lanseringen og tildels hard medfart i pressen, ble det stille. Meta sliter.

Annonse


Har sitt eget selskap

Hva Carmack skal gjøre nå vites ikke, men nærmest alle selskap i denne bransjen vil gjøre mye for å skaffe seg grafikkmotor- og spill-legenden. Carmack sier han uansett skal drifte sin egen startup, men det kan godt hende han lar seg friste av et headhunter-tilbud.

For Meta er det en aldri så liten krise: de omformet selskapet rett før den økonomiske nedgangen og har enda ikke lansert en oppfølger til Quest 2 som Carmack var med å lage. Er de i det hele tatt stand til det nå?

Les Carmacks avskjedsbrev i sin helhet

Dette er slutten på tiåret mitt i VR. Jeg har blandede følelser.

Quest 2 er nesten akkurat det jeg ønsket å se fra begynnelsen – mobil maskinvare, sporing innsiden ut, valgfri PC-strømmen, 4K (ish) skjerm, kostnadseffektiv.

Til tross for alle klagene jeg har med programvaren vår, får millioner av mennesker fortsatt verdi ut av den. Vi har et godt produkt. Det er vellykket, og vellykkede produkter gjør verden til et bedre sted. Det hele kunne ha skjedd litt raskere og gått bedre hvis andre beslutninger hadde blitt tatt, men vi bygde noe ganske nær «The Right Thing».

Problemet er vår effektivitet.

Noen vil spørre hvorfor jeg bryr meg om hvordan fremgangen skjer, så lenge det skjer?
Hvis jeg prøver å overbevise andre, vil jeg si at en organisasjon som bare har kjent ineffektivitet er dårlig forberedt på den uunngåelige konkurransen og/eller beltestrammingen, men egentlig er det mer personlig smerte å se et 5 prosent GPU-utnyttelsestall i produksjon. Jeg blir fornærmet av det.
[redigert: Jeg var altfor poetisk her, siden flere personer har gått glipp av intensjonen. Som systemoptimaliseringsperson bryr jeg meg mye om effektivitet. Når du jobber hardt med å optimalisere det meste av livet ditt, vil det skade sjelen din å se noe som er grovt ineffektivt. Jeg liknet å observere organisasjonens ytelse med å se et tragisk lavt tall på et profileringsverktøy.]

Vi har en latterlig mengde mennesker og ressurser, men vi saboterer hele tiden og sløser med innsatsen. Det er ingen måte å sukre det på; Jeg tror organisasjonen vår opererer med halvparten av effektiviteten som ville gjort meg lykkelig. Noen kan håne og hevde at vi har det helt fint, men andre vil le og si «Halvparten? Ha! Jeg er på kvartalseffektivitet!”

Det har vært en kamp for meg. Jeg har en stemme på de høyeste nivåene her, så det føles som om jeg burde kunne flytte ting, men jeg er tydeligvis ikke overbevisende nok. En god brøkdel av de tingene jeg klager over, går min vei et eller to år senere, men jeg har aldri klart å stoppe dumme ting før de forårsaker skade, eller setter en retning og har et team som faktisk holder seg til den. Jeg tror min innflytelse i marginene har vært positiv, men den har aldri vært en primus motor.

Dette var riktignok selvforskyldt – jeg kunne ha flyttet til Menlo Park etter Oculus-oppkjøpet og prøvd å kjempe mot generasjoner av lederskap, men jeg var opptatt med programmering, og jeg antok at jeg ville hate det, være dårlig på det, og sannsynligvis tape uansett.

Nok klaging. Jeg er lei av kampen og har min egen oppstart, men kampen kan fortsatt vinnes! VR kan gi verdi til de fleste mennesker i verden, og ingen bedrifter er bedre posisjonert til å gjøre det enn Meta. Kanskje det faktisk er mulig å komme dit ved å bare pløye videre med dagens praksis, men det er mye rom for forbedringer.

Ta bedre beslutninger og fyll produktene dine med “Give a Damn”!

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse


Annonse