Windows spill-maskin
Det har blitt for kostbart å teste det nyeste fra Microsoft. Den beste løsningen er å kjøre beta-versjoner i en virtuell maskin eller på maskin nummer to.

Annonse


KOMMENTAR: Windows 11 herpa spill-ytelsen min – nå gidder jeg ikke mer

Jeg har alltid likt å prøve det nyeste.

Dette er min grense

Rettelse: alle med teknologi-interesser elsker å prøve det nyeste.

For meg er dette selvpåførte handikappet at det også inkluderer programvare, og spesielt Windows. Jeg har ivrig testet beta-versjoner av Windows så lenge det har vært mulig i moderne tid, ditto for Apples OS. Det er moro å se hva som kommer før alle andre, og det kan gi en pekepinn på hva som er det neste fra selskapene.

Men nå vet jeg ikke om jeg kan være med som beta-tester lenger. Prisen man må betale, er altfor høy, spesielt som spill-tester.

Annonse


Dette viste seg å være feilen

Og da mener jeg ikke prisen man betaler som Windows-administrator og eiere av selskap som må bruke tid og penger på å finne ut av Windows 11 sine mange printer-problemer, men spill-ytelsen.

Jeg har skrevet flere artikler om feilen i Windows 11 sin 2022-oppdatering som introduserte en debugger som hele tiden kjørte i bakgrunnen. For min egen del er dette problemet som har fått meg til å konkludere at det ikke lenger er verdt å jobbe gratis for Microsoft. La meg komme tilbake til den tanken litt senere, men først dette om akkurat denne feilen.

Jeg er ikke sikker på det er flere feil som nettopp ble rettet, eller om det hele tiden kun var Nvidia-debugger feilen som var medvirkende årsak, men jeg merket meg en så stor ytelsesøkning etter feilrettingen at Microsoft ser ut til å ha snytt meg for god spill-ytelse med mitt RTX 3080-kort i mange måneder – jeg vil estimere kanskje rundt et halvt år.

Som å få en ny maskin

Vi snakker så store problemer med ytelsen før feilrettingen at Cyberpunk 2077 for meg nå fremstår som et nytt spill – med ray tracing og høye detaljer aktivert kan jeg glatt aktivere DLSS auto og ha en flott opplevelse fri for hakking og med god FPS. Om dere tror det kun er Cyberpunk 2077 som har blitt rettet av utviklerne, stemmer ikke det heller (selv om det samtidig er sant, er ikke dette årsaken, tror jeg): jeg opplever bedre ytelse i alle spill og problemet med hakking der det føles ut som det lastes inn teksturer eller «shadere», er eliminert.

Det har vært som å få en ny og dyr spill-PC.

Man må godta feil i Windows beta-er, inkludert tilfeldige krasj, men at beta-ringen til Microsoft, serverer så handlingslammet kode er tegn på en utvikling jeg har sett i mange år: å outsource beta-testingen sin til sine største fans og kunder fungerer bare om man selv har kontroll på feilrettingsprosessen, noe Microsoft ikke har.

De rullet nemlig ut 2022-oppdateringen uten spill-feilrettingen til alt for mange ikke-beta-maskiner før de aktiverte en sperre for å finne ut av feilen, og en ting til: hvem i helsike finner ikke ut at det kjøres en debugger i bakgrunnen før man ruller ut den største oppdateringen til det mest brukte skrivebords OS-et?! Enda en ting til: hvorfor var det så komplisert å finne syndebukken og å rette problemet? Dette høres ut som en så stor feil at koden nærmest bør skrike «her er jeg!»

At jeg tør gå såpass hardt ut er fordi dere, som meg, også har registrert et hav av banale printer-problemer som tilsynelatende liksom aldri helt rettes. Det tyder på at det er et problem innad i Microsoft. Mange av dere vil le av utsagnet: Microsoft har jo alltid vært dårlige på kvalitetskontroll. Det har til og med vært noe «sjarmerende» med at store selskap kan rote det til så ofte. Jo, men nå mener jeg det har gått for langt.

Hva med deg?

Annonse