godofwarragnarokkriseførlanseringen
Santa Monica Studios hadde det tøft kun måneder før lanseringen av nye God of War som hylles av en nesten samlet spill-presse.

Annonse


Internt var det helt krise

God of War: Ragnarok høster enorme poengsummer hos nærmest alle anmeldere, også hos oss da vi ga spillet 9,5 av 10 poeng.

Nok en suksess fra Santa Monica

GQ har intervjuet Sony Santa Monicas Cory Barlog og Eric Williams, to nøkkelspillere i God of War-universet. Det de avslørte var en følelse av utmattet tilfredsstillhet etter så mange intensive år med knallhard utvikling som ble ytterligere forverret med covid og hjemmekontor-krav.

Studioet ønsket å øke nivået av karakterstudier på samme måte som The Last of Us fra Sony-studioet Naughty Dog.

Spill-testingen av Ragnarok ble startet allerede i 2019.

Annonse


Det var katastrofe-stemning for tre måneder

Eric Williams avslører at det var ekstra tøft denne gang, all den tid de misset tilfeldige samtaler på kontoret, de fine samtalene under lunsjen og bare det at man ikke kunne gå bort til en kollega og se hva for noe kult de jobbet med.

Det mest oppsiktsvekkende er at medarbeiderne trodde hele prosjektet var i ferd med å revne kun tre måneder før lanseringen i går 9. november:

“Å nei, spillet er ikke bra, hva skal vi gjøre,” omtaler Williams stemningen som. Nå som spillet er lansert er selvsagt situasjonen en helt annen, og følelsen teamet nå har etter en kritikerrost produksjon, er en helt annen.

Det avsløres også at spillet egentlig er to spill i en og samme pakke, og at historien ikke ble nedskalert.

Spillet ble annonsert utsatt sommeren 2021. Den gang ble hverken kvartal, måned eller dato nevnt.

Annonse