unchartedtestpc
Merkelig nok er det på PC vi sier farvel til Uncharted. I det minste til Sony tar omstart av serien.

Annonse


TEST: Et siste farvel – “Uncharted: Legacy of Thieves” PC

Det har vært mange muligheter til å oppleve Uncharted de siste årene kan man si.

Introduksjon

Det første spillet i serien ble lansert helt tilbake i 2007, så en komplett grafikk-overhaling ala The Last of Us Part 1 (jeg belønnet det med 9,3 av 10) til PS5 hadde vært en i overkant stor jobb.

Det Sony og Naughty Dog har gjort, er å tilby Uncharted 4 og The Lost Legacy med skarpere grafikk, bedre teksturer og kjappere oppdateringsfrekvens først på Playstation 5. Nå er Uncharted på PC for første gang i den samme Uncharted: Legacy of Thieves-pakken.

På Sonys nyeste konsoll kan man velge mellom 4K @ 30 FPS, oppskalert 1440p @ 60 FPS eller 1080p og 120 FPS. På PC kan man selvsagt slippe grafikken helt løs, men det er litt for få valgmuligheter. Dette kommer jeg tilbake til.

Annonse


Jeg vil også vurdere om spillene fremdeles er god underholdning – mange av dere har jo spilt gjennom disse opptil flere ganger allerede.

Uncharted 4

Jeg anmeldte det siste spillet i serien juni 2016 og belønnet det med 8 av 10 poeng. Jeg roste spillets grafikk som jeg den gang mente var “nesten umulig pent – det lekreste spillet på markedet” og at verdenen var mer åpen og med gode skuespillere, av minus påpekte jeg et svakt dekk-system og skyting. Dette er nå i stor grad forbedret.

Grafikk

Hvordan er så situasjonen seks år senere på PC? Vi kan ta for oss grafikken først. Selv om man vil finne mer imponerende visuelle opplevelser, i det minste rent teknisk i andre spill med f.eks. ray tracing, vil man ikke akkurat snu seg i avsky når man kjører alt på maks med 4K-oppløsning. Det er nok av flotte og frodige scener å leve seg inn i.

Nå er det ikke så lenge siden jeg spilte det igjen i ny-utgaven på Playstation 5, men på PC med ekte 4K-oppløsning eller DLSS 2 i kvalitets-modus, er alt enda skarpere. Jeg er spesielt imponert over HDR-implementeringen som er en av de bedre.

Som alltid med Playstation-til-PC-spill flyter alt uten noen form for hakking: FPS-en er stabil, og avviker lite fra snittet på rundt 80 FPS med alt på maks og nevnte DLSS 2-kvalitet med et RTX 3080 10GB. Jeg er svak for Sony sine PC-utgaver, og også denne leverer.

Begge spillene starter hver for seg som uavhengige .exe-filer, men innstillingene ett sted aktiveres automatisk i det andre.

Spillene byr på de samme innstillingene, og det er ikke så mange av dem:

Spillbarhet

Serien har alltid blitt kritisert for svakt gameplay, eller kanskje for lite av det – Naughty Dogs fokus har vært historie, opplevelser, skuespillere og visuelle atmosfæriske opplevelser.

The Last of Us byr på et langt mer taktisk gameplay, om det er å foretrekke, mens det i denne serien er mer action-fokus og egentlig ikke så viktig om man sniker eller bruker opp ammunisjonen.

Det de to siste spillene gjorde var å servere en mer åpen verden, ikke alltid med like stort hell som jeg påpeker i The Lost Legacy-vurderingen under, men det hjelper å kunne svinge seg rundt.

Uncharted: The Lost Legacy

August året etter fulgte undertegnede opp med test av spin-off-spillet Uncharted: The Lost Legacy.

Også dette spillet ga jeg 8 av 10 poeng. Jeg husker fremdeles at det tok tid før spillet slapp seg løs, derav tittelen “Den siste timen i dette spillet er verdt prisen alene”.

Jeg skrøt av enda bedre grafikk “som nesten er verdt prisen alene”. Dette var tiden 4K hadde begynt å bli en greie, og spillet fikk skinne.

Manus tok seg voldsomt opp mot slutten, heldigvis, for spesielt bil-kjøringen mellom oppdragene, som i Uncharted 4, er ikke like fornøyelig som det burde ha vært. Man kan bli frustrert av hvor man skal kjøre i et forsøk fra utviklerne til å skape en åpen verden anno 2017. Dette er nok årsaken til at Uncharted 4 aldri ble min favoritt i serien (Uncharted 1 og 2 satte en meget høy list), men det er pluss i gameplay-delen å finne i begge spillene.

Jeg opplever nemlig at de begge har kjappere kontroller-input på PC (jeg omtalte Playstation-utgavens skyting som “kjip”), noe som ikke overrasker, men som er hyggelig i kombinasjon med et bedre sikte-system som gjør våpen-opplevelsen bedre i begge spill.

Som Uncharted 4 kan man slenge seg rundt som Indiana Jones, noe som nesten gir et sug i magen men som ikke er like imponerende som Spider-Man. Spillene er også mye kjappere, og kombinert med en mer åpen verden, kan man kjapt lure seg til bakholdsangrep. Man vil sjelden slite med å ta alle fiendene i et område om man søker dekning, og spillene gir godt med tid før man dør med standard vanskelighetsgrad.

Konklusjon

Det er ikke riktig å omtale det som vemodig å si et siste farvel til Uncharted i disse universene – det er jo mange år siden vi visste det var slutt.

Kanskje er det rett og slett på tide og gjøre en reboot, og la serien ligge i noen år (til Playstation 5?). Det er vondt å si det, men det kan være det beste for alle parter, for jeg ønsker ikke å gi 5 av 10 til en kjip DLC om seks måneder.

Trond Bie, Uncharted: The Lost Legacy, august 2017.

I stedet gir PC-versjonene, og filmen, et håp om at Sony snart pusser støvet av merkevaren som jeg mener har like stor rett til å gjenoppstå som ethvert annen stor spill-merkevare. Uncharted var dessuten alltid grafikk-kongen på Playstation til The Last of Us kom på banen og de er begge en fryd for øyet.

Om det er verdt å spille igjen på PC om du har spilt disse på PS5 stiller jeg meg skeptisk til, men for de som aldri har spilt Uncharted på Playstation så er dette en riktig så smakfull godbit.

TEST: Et siste farvel – “Uncharted: Legacy of Thieves” PC
Vi konkluderer
Deler av spillet, som de spede forsøkene på en "åpen verden", føles nå noe gammeldags, men det er fremdeles god underholdning i PC-restaurerte "Uncharted 4: A Thief's End" og "Uncharted: The Lost Legacy."
Leservurdering37 Vurderinger
5.4
+
Forbedret skyte-gameplay
Overhalte teksturer, skarpere grafikk og høy FPS
Større og åpne verdener
-
Nå trenger vi noe nytt i serien
Ikke de beste spillene i serien
8.2

Annonse