mercedeseqealteravslørt
EQE-serien ruller på norske veier sommeren neste år. Det eneste som gjenstår nå er prisene.

Annonse


Nå vet vi når den kommer til Norge – får Apple “Spatial Audio”

I august avslørte Mercedes innsiden av sin EQE SUV, nå er de klare til å avsløre mye mer.

Lanseres om et drøyt halv-år

Prisene har vi dessverre ikke enda, men nærmest alt annet er avslørt, blant annet en lansering i Norge “mot sommeren 2023.”

Spesifikasjoner

Rekkevidde: opp til 558 km

Avhengig av kjøretøyets utstyr og konfigurasjon, kan en WLTP-rekkevidde på opptil 558 kilometer forventes. Utgavene med 4MATIC firehjulstrekk har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen.

Slik sikrer systemet at den mest effektive PSM-motoren brukes i alle mulige tilfeller. For å oppnå lengst mulig rekkevidde, kan i tillegg den elektriske motoren på forakselen automatisk kobles ut, avhengig av kjøresituasjonen og ønsket effekt.

Mercedes

Når det gjelder lading støtter SUV-en opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og opptil 22 kW via ombordladeren. Varmepumpe medfølger som standard:

“Med Electric Intelligence aktivert gjennom bruk av navigasjonen, forvarmes eller avkjøles batteriet etter behov. Som et resultat er temperaturen ved ladepunktet i et optimalt område for effektiv lading. Ønsket temperaturområde for batteriet oppnås ved hjelp av kjølekretsen og et PTC-element.”

Annonse


Gjennom Mercedes me Charge har kunden tilgang til et av verdens største ladenettverket, som for tiden har mer enn 850 000 AC- og DC-ladepunkter, inkludert rundt 350 000 i Europa.

Mercedes

Luftfjæring koster ekstra

Airmatic-luftfjæring kommer dessverre ikke som standard, men går man for det kan demperne “endre karakteristikk på hvert individuelle hjul helt automatisk, og det sofistikerte sensorsystemet kan justere demperne etter kvaliteten på veien.” Med Airmatic kan bilen heves med opptil 30 mm.

Mercedes skryter av at bilen nesten er like manøvrerbar som en kompaktbil og med 10 graders styrevinkel på bakhjulene. Igjen: bakakselstyring er tilleggsutstyr.

Infotainment og Apple

Denne har også Mercedes mye omtalte MBUX Hyperscreen:

“Den 12,3” store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen.

Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz-mønsteret.”

Det mest spesielle er at selskapet har innledet samarbeid med Apple for å levere “Spatial Audio”, og ikke bare i EQE:

Apple Music med Spatial Audio kommer fullt integrert via MBUX infotainment-systemet i Mercedes-Maybach-modeller, EQS og EQS SUV, samt EQE og S-Class, og utstyrer disse kjøretøyene med lyd i studiokvalitet bedre enn i en konsertsal, og serverer sjåførene med en fullstendig oppslukende lytteopplevelse med uovertruffen, flerdimensjonal lyd og klarhet.

Apple
En av de første bilene i verden med Apples 3D-lyd er en Mercedes-Maybach (super-premium merkevaren til Mercedes). Denne bilen har et Burmester 4D-lydsystem med 31 høyttalere, seks 3D-høyttalere med lyd fra oversiden og fire høyttalere i front. Det hele toppes av med en 18,5 liter stor basskasse, to forsterkere og til sammen 1750 w med kraft.

Bagasjeplass

Bagasjeromsvolumet er på 520 liter og legger man ned bakseteryggen øker volumet til 580 liter.

“Med baksetene nede er det totale volumet på 1675 liter. Baksetene kan legges ned i en 40/20/40 fordeling,” opplyser Mercedes.

Interiørdesignet følger en visjon om digitalisering, noe som er spesielt synlig med valgfrie MBUX Hyperscreen, som først ble lansert i EQS. De dominerende ytre luftventilene har et turbindesign, og spiller bevisst på kontrasten mellom høyteknologisk presisjonsmekanikk og den digitale verdenen.

Tradisjonelle materialer og farger gir interiøret en spesiell atmosfære, der fem samstemte fargekombinasjoner understreker følelsen av romslighet. EQE SUV er nedsenket i en progressiv og luksuriøs verden av farger som består av varme og kjølige toner.

Mercedes

Assistansefunksjoner

Bilen projiserer markeringer og advarselsymboler for føreren “over veien” med en lysmodul som Mercedes omtaler om ekstra kraftige:

“Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.”

Her er noen av assistansefunksjonene:

  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

Mercedes pressemelding

EQE SUV er den første helelektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG. Den kommer i to effektutgaver der begge har fullt variabelt firehjulstrekksystem, som optimalt fordeler kreftene under alle kjøreforhold. Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, til 687 hestekrefter i EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon.

Med AMG DYNAMIC PLUS pakke vil EQE 53 få en toppfart økt til 240 km/t. Ved egnet temperatur og batteriprosent, vil den maksimale effekten og dreiemoment for RACE START økes i en kort tidsperiode. Det gir Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,5 sekunder.

Kraften bringes til veien med AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk (EQE 43 4MATIC), og AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk (EQE 53 4MATIC+). Plusstegnet i 4MATIC+ står for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 4MATIC+ tilbyr. I begge modellene fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons.

AMG RIDE CONTROL+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 4MATIC+ og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 9 grader er standard på begge modellene. Det gir en svingradius på kun 10,9 meter. Samspillet mellom foraksel- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør Mercedes-AMG EQE meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange områder. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retningen som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.

De nye Mercedes-AMG EQE-modellene har et kraftig høyytelsesbatteri med en nettokapasitet på 90,6 kWh, produsert med den seneste litium-ion-teknologien. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent. 

En annen fordel med den nye batterigenerasjonen er hurtige ladetider. Modellene kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 170 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.

Mercedes-AMG EQE setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 260 kW under optimale forhold. Sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.

Istedenfor å bruke konvensjonell krengningsstabilisator, kompenserer EQE 53 4MATIC+ chassisbevegelsene elektromekanisk. For dette formålet er krengningsstabilisatoren på for- og bakakselen delt i to deler. I midten er en elektromekanisk aktuator der et tre-trinns gir er integrert. Hvis veibanen er ujevn, skiller aktuatoren aktivt stabilisatorhalvdelene, noe som øker kjørekomforten. Under dynamisk kjøring går halvdelene sammen og vrir seg mot hverandre. Dette reduserer krengningsbevegelsene betraktelig. For å møte de høye ytelseskravene til Mercedes-AMG, er systemet basert på et ekstra 48-volt system.

Annonse