polestar3prisoglanseringavslørt
Polestar 3 leveres de første kundene vinteren 2023.

Annonse


Nå vet vi prisen på Polestar 3 som kan forhåndsbestilles nå

I juni avslørte Polestar hvordan SUV-en 3 vil se ut.

Kan bestilles fra i dag av

Nå har selskapet avslørt at SUV-en langt fra blir billig med en startpris på 739 200 kroner. Det er plass til fem seter, og den yter 380kW og 910Nm.

Polestar 3 lanseres i fjerde kvartal 2023.

Merk dette om prisen:

Annonse


“Vrakpantavgift, frakt- og leveringsomkostninger er inkludert. Oppgitt pris er ekskludert vektavgift, merverdiavgift og øvrige avgifter ved førstegangsregistrering, som kan tilkomme fra 1. januar 2023. Det beregnes ikke merverdiavgift av vrakpantavgiften.”

“Ved lansering får Polestar 3 Long range Dual motor (360 kW, 840 Nm) en veiledende startpris på 739 200 NOK. Ordrebøkene åpnes 12. oktober 2022 i alle innledende lanseringsmarkeder.” Europa er listet som en av de innledende lanseringsmarkedene.

Vi tar også produksjonen vår til nye høyder, når vi starter Polestar-produksjon i USA. Vi er stolte av og glade for å utvide porteføljen vår samtidig som vi fortsetter den raske veksten.

Thomas Ingenlath, sjef, Polestar

Rett over 600 km rekkevidde

Bilen kommer i ulike motor-konfigurasjoner med opp til 610 km WLTP-rekkevidde. “Polestar 3 kommer også med toveislading, som klargjør bilen for fremtidige funksjoner innen kjøretøy-til-strømnett og plug-and-charge.”

  • Standardutgave: 360kW makseffekt og 840 Nm i dreiemoment
  • Performance: 380kW og dreiemomentet til 910 Nm

“Justerbar one-pedal-drive er inkludert. Det samme er elektrisk dreiemomentfordeling med dobbelkløtsj på bakakselen – en videreutvikling av dreiemomentfordelingssystemet først laget til Polestar 1. Bilen får en funksjon som frikobler bakre motor. Med denne aktivert står frontmotoren for fremdriften, for å øke effektiviteten under visse omstendigheter.”

Bilen leveres også med luft-fjæring, noe som uten tvil driver opp prisen.

Systemet med aktive dempere kan også automatisk justeres etter veiforholdene med en frekvens på annethvert millisekund (500 Hz).

Polestar

Programvaren

Bilen bruker Nvidia Drive:

“Programvaren er utviklet av Volvo Cars. Nvidias kraftige bilplattform behandler data fra bilens sensorer og kameraer, og åpner for avanserte sikkerhetsfunksjoner knyttet til førerassistanse og førerovervåking.”

Bilens operativsystem, Android Automotive OS, er utviklet i samarbeid med Google og betjenes på en 14.5 tommer skjerm. Systemet viderefører teknologien først lansert i Polestar 2 – den aller første bilmodellen på markedet med Google built-in – og er en revolusjon av funksjonalitet og design for det store SUV-segmentet. OTA-oppdateringer (over-the-air-oppdateringer) inkluderes for trådløse programvareforbedringer og introduksjon nye funksjoner, uten behov for å besøke et servicesenter.

Polestar

Når det gjelder infotainmentsystemet så drives det av neste-generasjon Snapdragon Cockpit-plattform som ifølge Polestar er “en viktig komponent i Snapdragons Digital Chassis – en stor samling med åpne og skalerbare skybaserte kjøretøyplattformer”

Systemet styrer blant annet de “høyoppløste skjermene, det kraftige surroundanlegget og kjøretøyets sømløse tilkoblinger.”

Sikkerhet

SUV-en utstyrer med den nyeste aktive og passive sikkerhetsteknologien fra Volvo. Dette inkluderer radarsensorer inne i bilen som reagerer på bevegelser på innsiden som er mindre enn 1 mm – dette for å stoppe at barn eller kjæledyr blir forlatt i bilen ved et uhell.

“Systemet er også tilkoblet klimaanlegget for å hindre heteslag eller hypotermi,” forklares det.

Samarbeid med industriledende selskaper innenfor sikkerhetsteknologi som Zenseact, Luminar og Smart Eye, kombinert med sentralisert prosessorkraft, har blant annet resultert i at Polestar 3 får en nyskapende ADAS-teknologi (Advanced Driver Assistance System) med sømløs integrering.

Polestar

Sensorer

Bilen har fem radarenheter, fem utvendige kameraer og tolv på innsiden:

“SmartZone under den aerodynamiske frontvingen samler flere av de forovervendte sensorene, en oppvarmbar radarmodul og et kamera, og blir en designsignatur for Polestar fremover. I kupéen finner man, for første gang i en Polestar, to førerovervåkingskameraer med markedsledende øyesporingsteknologi fra Smart Eye, rettet mot sikrere kjøring. Kameraene overvåker førerens øyne og kan aktivere varselsmeldinger, lydsignaler, samt nødstoppe – dersom sensorene registrerer en distrahert, søvnig eller ikke-tilstedeværende sjåfør,” heter det i pressemeldingen.

Dette melder Polestar også i pressemeldingen

“Som Polestar 2, får Polestar 3 mye standardutstyr med enkel konfigurering av ekstrautstyr – som også sikrer effektiv produksjonslogistikk. Alle versjoner inkluderer luftfjæring, panoramaglasstak, LED-belysning innvendig og utvendig, uttrekkbare dørhåndtak med nærhetssensor, og 21-tommers lettmetallfelger. Utstyrspakkene Plus og Pilot er standard det første modellåret, og inkluderer tillegg som hever kvalitetsfølelsen og komforten, som lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 25 høyttalere, 3D-surroundlyd og Dolby Atmos, dører med demping, head-up-display og førerassistenten Pilot Assist.

Fra andre kvartal 2023 kommer tilvalget Pilot-pakken med LiDAR fra Luminar – som inkluderer en ekstra kontrollenhet fra NVIDIA, tre kameraer, fire ultrasoniske sensorer og kamerarengjøring fremme og bak – som gir nøyaktig sanntidsdata om bilens omgivelser, spesielt på lang avstand. Dette forbedrer 3D-skanning av bilens omgivelser, og bidrar til å klargjøre bilen for autonom kjøring.

Tilvalget Performance-pakken hever de sportslige kjøreegenskapene ytterligere, og inkluderer økt maksimal effekt og dreiemoment (380 kW og 910 Nm), sportslig optimalisering av luftfjæringssystemet, 22-tommers smidde lettmetallfelger og signaturdetaljer i fargen Swedish Gold.

Polestar 3 blir den første bilen som bygges på en delt helelektrisk teknologiplattform utviklet av Volvo Cars. Produksjonsstart for lanseringsmarkedene er planlagt i Volvo Cars sine produksjonsanlegg i Chengdu i Kina, med forventet gradvis opptrapping av produksjonen fra sommeren 2023. Første leveringer forventes i fjerde kvartal 2023. 

Ytterligere produksjon ved Volvo Cars Ridgeville i den amerikanske delstaten Sør-Carolina, forventes oppstart nærmere midten av 2024. Ved oppstart her planlegges leveransene til nordamerikanske kunder og andre markeder å skifte fra Kina til USA. Første leveranser fra denne fabrikken forventes fra midten av 2024.”

Annonse