The Verge har skaffet til veie intern informasjon fra Meta, og det tegner ikke et positivt bilde av selskapets situasjon før neste generasjon VR-opplevelser lanseres neste i år og tidlig neste år.
Meta er inne i en kritisk utviklingsperiode
I tillegg til Meta skal Apple og Sony lansere nye hodesett, men skal vi tro selskapet selv står det veldig dårlig til med Horizon Worlds, selskapets viktigste VR-app.
Metas “Vice President”, Vishal Shah, uttalte 15. september, per de lekkede dokumentene, at teamene var i kvalitets-“lockdown” resten av året for å sørge for at kvaliteten kommer på plass og at ytelses-problemene rettes før programmet åpnes for flere bruker.
Det er selvsagt viktig at nøkkelprogramvaren er optimal før avsløringen av Meta Quest Pro og Quest 3 som skjer 11. oktober.
Annonse
Meta-sjef Mark Zuckerberg avslørte under et intervju med Joe Rogan sent i august at hodesettet var på vei.
Zuckerberg avslørte litt: blant annet at øyekontakt i VR er viktig, derfor har det nye hodesettet øyesporing. AR i VR er også veldig viktig, og det får dette hodesettet (det er en grunn til at vi har omtalt Apples hodesett som VR/AR i flere år). Det samme er at eget ansiktsutrykk speiles i VR-avataret.
ITavisen, 26. august.
Vet kvaliteten er for dårlig
Såpass dårlig ser kvaliteten på koden ut til å være at Meta nå trolig utsetter lanseringen av programmet til PC-er og i nettleseren.
Shah uttaler i de lekkede dokumentene at skapere, brukere, testere og teamet selv mener at programmet har så mange stabilitets-problemer og feil at brukerne ikke kan oppleve “magien” til Horizon Worlds.
Mark Zuckerberg ble litt av et avatar-meme etter at det ble delt et bilde av Horizon Worlds som ikke på noen måte var imponerende.
Meta hadde 300 000 Horizon Worlds-deltagere i februar i år.
Det store fare-signalet
Det største fare-signalet kommer fra Horizon Worlds-teamet selv. Shah påpeker ovenfor utviklerne at de selv ikke bruker tid i Horizon Worlds:
“Hvorfor elsker vi ikke produktet vi har bygget og bruker det hele tiden? Den enkle sannheten er at om vi ikke elsker opplevelsen, hvordan kan vi forvente at brukerne vil?” Noen dager senere ble det sendt ut en melding med krav om at teamene bruker tid i programmet for å “forelske seg” i verdenen.
Det var i januar det ble avslørt at Meta gir opp sitt eget VR-OS og i stedet skal bygge på Android.
Annonse