Annonse


Lanseres i Norge i høst med over 600 km rekkevidde

Hyundai snakket om Ioniq 6 både i juni og juli.

Produksjonen starter senere i år

Første gang viste de frem bilen der de beskrev designet slik: “Rent praktisk er det også gjort forbedringer her for å maksimere plass og design av interiøret ved å “strekke kupéen både forover og bakover, har bilen fått en unik strømlinjeformet silhuett og et romslig interiør.”

Hyundais avanserte elbilplattform E-GMP og ekstremt lav luftmotstandskoeffisient på bare 0,21 Cd bidrar til at IONIQ 6 har svært lang rekkevidde og solide ytelser

Hyundai

I juli handlet det om lade-hastigheten – bilen klarer nemlig 80 prosent på kun 18 minutter: “IONIQ 6 byr på en estimert rekkevidde på inntil 610 kilometer etter den strenge WLTP-normen.

I tillegg har bilen ultrarask lading med 800V-teknologi om bord, takket være den avanserte dedikerte elbilplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform).”

Annonse


Kan gi strøm til hytta

Nå avslører selskapet at rekkevidden er noe bedre på 614 km, og de avslører de skal lansere den i “utvalgte europeiske marked” – dette inkluderer Norge.

Hva prisen blir i Norge vet vi ikke, men i USA vil den koste fra 461 000 kroner.

IONIQ 6 drar også nytte av E-GMP i sin klasseledende akselavstand på hele 2 950 mm. Det betyr svært god benplass foran og bak, og et meget romslig interiør. Med E-GMP kan IONIQ 6 også fungere som et hjemmekontor, eller til og med som en gigantisk mobil powerbank takket være avansert V2L-tenologi (Vehicle-to-Load). Med V2L kan IONIQ 6 gi strøm til alle vanlige elektriske apparater som fungerer på en 16A-kurs, og kan til og med gi strøm til en hytte.

Hyundai

Designet har ifølge selskapet en aerodynamisk “silhuett og en rekke smarte designelementer ligger bak. Blant annet har IONIQ 6 active air flaps, wheel air curtains, wheel gap reducers og en integrert hekkspoiler. Særlig nyskapende er wheel gap reducers, som enkelt forklart minimerer luftmotstanden i forkant av hjulbuen og sørger for en jevn luftstrøm forbi dekket. I tillegg til å gi økt aerodynamikk, bidrar disse til økt kjørekomfort.”

Det er to modeller og rekkevidder:

  • Long Range-batteripakke og bakhjulsdrift: 614 km
  • Firehjulstrekk: 583 km rekkevidde
Bilen kan lades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter, eller 351 kilometer rekkevidde etter 15 minutter lading. “I tillegg til å dra nytte av 800V-teknologi kan bilen helt sømløst også benytte 400V-lading,” forklarer selskapet.

Annonse