teslaetterspørselen
Selv om Tesla-er blir stadig dyrere er etterspørselen vanvittig. Det samme gjelder for andre elbil-produsenter.

Annonse


“Etterspørselen er spinnvill”

Selv om Tesla en rekke ganger i løpet av 2021 og 2022 har økt prisene på bilene sine, når etterspørselen stadig nye høyder.

Elbil-salget kommer neppe til å dale med det første

Det er analytiker Pierre Ferragu fra “New Street Research” som har vært hos besøk på Gigafactory i Berlin.

Ferragu rapporterer at alle han har snakket med sier at det kun er snakk om å produsere nok og at etterspørselen ikke på noen måte er på vei ned til tross høyere priser og dyrere strøm.

Tesla har enestående etterspørsel. Alle jeg kjenner i Tesla og andre jeg snakket med er enige om at etterspørselen er langt høyere enn hva de håpet på for noen år siden. Elektriske biler er så populære at for Tesla, og konkurrentene, så vil markedsandelene dikteres av evnen til å øke produksjonen.

Pierre Ferragu, New Street Research.
Gigafactory Berlin åpnet i mars i år.

De nye batteriene er fremdeles ikke på plass

Ferragu mener også å kunne se at Berlin-fabrikken er langt mer effektiv enn den i Fremont, California:

Annonse


“Logistikken inne i fabrikken er mye enklere,” forklarer han og peker på at deler og komponenter kommer inn fra alle sider av bygningen for å sikre maksimal effektivitet og timing. Tesla tok over Fremont-fabrikken i 2010, mens den i Berlin åpnet i mars i år. Da er det klart den er designet langt smartere.

Gigafactory Berlin er designet for å produsere 10 000 biler hver uke. Han påpeker at den viktigste effektiviseringen nå vil komme i form av støping både foran og bak, og ikke bare bak som nå. Endringen trer i kraft så fort 4680-batteriene er klare – disse gir også økt rekkevidde.

En Model 3 produseres i Berlin-fabrikken.

Annonse