teslahungerstrike
Dag Rune Flaaten driver siden bilklager.no som han mener har klart å hente inn hundrevis av millioner av kroner i kollektive klage-saker. I sommer ble han kastet ut av Vipps.

Annonse


Nordmann tar betalt for å masse-saksøke Tesla

Gruppen “Tesla Hunger Strike” skal være en gruppe norske Tesla-eiere som nå bønnfaller Musk om å ta tak i problemer med Tesla-er. Nettsiden lenker til Dag Rune Flaaten sin side bilklager.no.

Oppdatert, 19:47:

Til ITavisen uttaler “Tesla Hunger Strike” følgende:

“Denne aksjonens eneste tilknytning til Bilklager.no er:

Annonse


1) Spurte om noen av hans medlemmer ville være med i streiken

2) La til noen av klagene fra den nettsiden i listen over klager fra nordmenn.”

Kastet ut av Vipps

Og ifølge gruppen er det mange problemer, store som små, de lister opp på teslahungerstrike.com. Du tror kanskje at domenet har noe med Musks nylige besøk i Norge, men det ble først registrert 2. juni og ikke oppdatert siden.

“Tesla Hunger Strike”-nettsiden ble snappet opp av den store amerikanske elbil-bloggen Electrek.

På sin blogg 1.juni sier Flaaten at han ble kastet ut av Vipps med følgende begrunnelse:

“På bakgrunn av din forklaring og informasjon mottatt, er dette uønsket kundeadferd i Vipps. Vi har derfor tatt beslutningen å avslutte kundeforhold. Du kan gjerne ta kontakt med oss om 2 år for en revurdering av saken.” Årsaken er at det er ulovlig å bruke en privat Vipps-konto for næringsvirksomhet.

Saken ble den gang omtalt hos motor.no som blant annet skriver at “både NAF og Forbrukerrådet har gjentatte ganger advart mot ham.”

Flaaten stiller seg spørrende til dette:

Jeg har vært helt åpen om at jeg er kritisk til Forbrukerrådet og NAF sin håndtering av Dieselgate-skandalen. Det er nettopp de som skulle tatt initiativ til å hjelpe norske forbrukere med å få sin rettmessige erstatning – slik deres søsterorganisasjoner gjorde i Tyskland.

Dag Rune Flaaten

Dette sier nettsiden

Nettsiden peker til bilklager.no/teslaclaims/. På domenet nevnes det blant annet:

Teslas biler er svært populære, men de er også veldig dyre og forfulgt av en rekke feil og mangler. Samtidig opplever mange frustrerte bileiere at det er vanskelig å få Tesla til å ordne opp. Teslaklager håndteres av Dag Rune Flåten, Norges fremste ekspert på klagesaker, som blant annet vant over Tesla i den største saken som har vært i Norge hittil.

Bilklager.no

På sin egen blogg sier Flaaten at han i 2013 “begynte jeg arbeidet med å hjelpe folk med å få penger tilbake. Jeg kalte tjenesten Klagehjelp,” og at “i løpet av de neste 6 årene hjalp vi rundt over 1500 nordmenn til å få tilbake mellom 500 millioner og 1 milliard kroner.”

Han nevner blant annet en sak fra 2017 som han omtaler som landets største sak mot Tesla:

“I 2017 tok vi tak i Teslas feilaktige markedsføring av toppmodellen Tesla Model S P85D. De påstod at den hadde 700 hestekrefter, men tester viste at den «bare» hadde 462 – vanvittige 30% mindre! Rundt 1.500 av disse bilene var solgt i Norge. 30.05.2018 publiserte Dagens Næringsliv artikkelen «Jens Ulltveit-Moe har inngått forlik i søksmål mot Tesla».”

Videre heter det:

“Alle kundene våre ble kompensert, mens de som ikke krevde en erstatning, satt igjen med ingenting.”

Hevder det kan være over 100 000 kroner å hente

Flaaten tar nemlig 349 euro (3460 kroner) for å være på et massesøksmål mot Tesla, og han mener at man kan vinne tilbake 13 500 euro (133 867 kroner) om man eier en Model S produsert fra 2013 til 2016 og man opplever en av problemene som er listet relatert til “2019 Software Update.”

Flaaten skriver på bilklager.no/teslaclaims følgende:

Vi samler deltakerne, håndterer hele prosessen og holder alle deltakere orientert gjennom hele prosessen. 100 euro av påmeldingsavgiften settes av til det juridiske arbeidet, mens resten går til markedsføring, administrasjon, drift og ikke minst oppfølging av deltakerne gjennom hele prosessen. Etter at du har registrert deg, vil du motta nyhetsbrev om kravet og fremdriften, så sørg for at e-postadressen du oppgir er korrekt.

Dag Rune Flaaten, bilklager.no

Flaatens krav er blant annet at “gjennom min registrering godtar jeg at jeg vil motta 70 prosent av kompensasjonen hvis jeg vinner med kravet mitt. De resterende 30 prosent er suksesshonoraret som går til Dag Rune Flaaten, inkludert de som har bistått ham i saken.”

Vi har kontaktet Flaaten for mer informasjon.

Her er klagene som listet på teslahungerstrike.com:

  • Bilen starter ikke i kaldt vær
  • Bilen starter ikke i varmt vær
  • Dørhåndtak vil ikke åpne i kaldt vær
  • Intenst knirke-støy
  • “Bobbler” i setene
  • Løst frontsete
  • Bagasjerom fylles med regn-vann
  • Autopilot fungerer ikke korrekt
  • Internett er tregt og fungerer ikke som det bør
  • Vindusviskerne fungerer ikke bra nok
  • Bilen knirker når man passerer fartsdumper og andre humper i veien
  • Dekorative lister løsner
  • Lysene fungerer ikke korrekt
  • Dørene slutter å fungere som de skal
  • Dører som åpnes av seg selv
  • Datamaskinen fungerer ikke
  • Gule kanter rundt skjerm-kantene
  • Vinduer som ikke lukkes helt
  • Systemer tar omstart av seg selv
  • Problemer med lading
  • Redusert kraft
  • Rust-problemer på nye biler, spesielt Model 3
  • Dårlig lakkkvalitet gjør at bilen må lakkeres igjen
  • Du ble lovet gratis lading gjennom hele bilens levetid, men de nye ladestasjonene passer ikke til bilen
  • Lavere batterilevetid enn hva Tesla hevder
  • Problemer med AC
  • Ikke alle problemer løses når bilen er på service
  • Tesla lover å kontakte deg, men så hører man aldri fra dem
  • Du må vente lenge på telefonen før Tesla svarer

Annonse