Apple girer opp til økt reklamebruk i egne apper på iPhone og iPad.
Men de kutter neppe prisen på iPhone
Dette er noe spesielt da Apple har posisjonert seg med dyr maskinvare, der man betaler mer enn Android-snittet, men ikke på samme måte er en reklame-tavle for annonse-selskapene. Man betaler en gang for telefonen, og det er det, har liksom vært salgs-poenget.
Men nå ser Apple ut til å endre syn. Mark Gurman fra Bloomberg melder nemlig at man fra og med neste år vil oppleve reklame i søke-resultatene. Et eksempel er at en betalende restaurant dukker opp øverst når man søker etter mat i Maps.
Reklame i App Store gir mening
Fra før av er det reklame i App Store (samt aksje-appen og Apple News) fra utviklere i søke-resultat, men det er jo allerede en butikk i utgangspunktet og derfor ikke så rart. Det meldes at Apple ytterligere skal utvide utvikler-reklamen til også å gjelde i “Today”-fanen.
Annonse
Gurman avslører at Apple genererer rundt 4 milliarder dollar i reklame-inntekter årlig, men at målet er 10 milliarder i året.
Det var for en uke siden at nyheten om Apples økte reklame-initiativ sprakk. I tillegg til Maps meldes det om reklame i Books og Podcast-appene.
Annonse