teslafsdbetagikknestengalt
Electreks Fred Lambert sin kjøretur i Nord-Carolina hadde gått veldig galt om han ikke hadde reagert så kjapt som han gjorde. Nå oppfordrer han alle som tester Tesla FSD beta til å være veldig forsiktige. Bilde: Electrek

Annonse


Her ønsker Tesla FSD beta-en å kjøre bilen utenfor et stup, tok kontroll i siste sekund

Electreks Frek Lambert har en Model 3 med “Full Self Driving” versjon 10.12, som er en beta-versjon lansert i mai i år.

Dramatisk nesten-ulykke under en ellers velykket tur

At Tesla ikke er ferdige med teknologien ligger jo i sakens natur, at dette er beta-programvare, men selv Lambert som skriver om og kjører Tesla-er dagen lang ble overrasket over hvor svakt systemet fremdeles er i visse situasjoner – situasjoner som kan ende i meget alvorlige krasj om man ikke følger med og tar over styringen.

I denne situasjonen tok Lambert kjæresten på kjøretur i Blue Ridge Mountains i Nord-Carolina, en fjellkjede kjent for oversiktelige veier. Dette bør jo ikke være et problem tenkte Lambert, som i første del av turen også fikk rett i nettopp det.

Nesten-ulykken oppstår 12 minutter og 58 sekunder ut i videoen:

Oppdaget gående og kjørte korrekt

Bilen holdt seg fint helt senter i veien på veier av god standard. Bilen oppdaget to gående på siden av veien som manglet skulder, men som likevel sørget for å gi dem rikelig med plass. Lambert påpeker at han på dette tidspunktet som manger ganger tidligere opplever at FSD-en uten grunn letter på gassen – ikke like ofte som ved bruk av autopilot, men ofte nok til at det er plagsomt og et problem som jo burde ha vært rettet.

Annonse


I andre tilfeller, som i denne testen på 13 minutter, kan bilen ende med å ta svingene med for mye fart, og hadde ikke bil-journalisten tatt kontroll over bilen i dette tilfellet hadde det kunnet endt tragisk.

Lambert forklarer:

“Tesla FSD Beta tok helt klart den skarpe svingen for fort, og den holdt på å kaste oss nedover stupet på siden av veien. Jeg brukte bremsen da jeg kjente bilen kjøre over de doble kjørefeltene mot den andre siden av veien. Det var absolutt skummelt et øyeblikk.”

Det merkelige her er ikke at det er feil, men at systemet jo var klar over at veien der fremme bød på en skarp sving. I tillegg senket bilen hastigheten med 16 km/t under hva som var angitt, men hadde likevel alt for mye fart inn i den skarpe svingen.

Annonse