opponokia4klisens
Oppo forklarer til oss at Nokia ba om en urimelig høy lisens-kostnad for 4G-lisensen og at de jobber med å fikse problemene.

Annonse


OPPDATERT: Avslører ovenfor ITavisen hvorfor de er blokkert

OnePlus og Oppo-mobiler kan ikke lenger selges i Tyskland.

Oppdatert, 14. august, 18:53:

Vi har snakket med en Oppo som gir deres versjon for hvorfor de ikke lenger kan selge mobiler i Tyskland. Trolig er årsaken den samme for OnePlus, men fordi de to selskapene er uavhengige av hverandre venter vi på svar fra deres representant før vi kan bekrefte 100 prosent.

Oppo forklarer problemene med at “dagen etter at Oppo og Nokias 4G-kontrakt opphørte, så gikk Nokia rett til domstolene og ba om et urimelig høyt fornyelsesgebyr. På grunn av det faktum at dette er en pågående juridisk sak, kan vi ikke avsløre eller oppgi detaljer,” forklarer Oppo til ITavisen som sier at de forblir forpliktet til det tyske markedet og jobber med “de relevante partene for å rette opp i saken.”

Annonse


Oppdatert, 19:16:

OnePlus sier i en melding til ITavisen at ingen andre land i Europa, inkludert Norge, blir berørt av avgjørelsen i Tyskland:

«Rettsavgjørelsen gjelder kun salg og markedsføring på noen produkter i Tyskland. Hverken Norge eller resten av Europa vil bli berørt av avgjørelse.»

Betalte ikke Nokia

Årsaken er at en domstol har funnet at OnePlus, som eies av Oppo som igjen er eid av BBK Electronics, ikke har betalt Nokia lisens for bruk av 5G-teknologi.

Oppo prøvde å anke saken, men vant ikke frem. Eksisterende eiere vil fremdeles motta støtte for mobilene sine.

Beslutingen er ikke begrenset til Tyskland

Nå er spørsmålet om dette også vil ramme andre land, som Norge, eller om Nokia og selskapet kommer til enighet i tide. Det er kanskje eneste mulighet til å unngå at salget stoppes også i andre europeiske land.

Det er fremdleles for lite informasjon til å bekrefte det ene eller det andre, men det kan skje.

På den tyske siden for Oppo har selskapet følgende melding:

“Produktinformasjon er for øyeblikket ikke tilgjengelig på nettsiden vår.”

“Kan jeg fortsette å bruke OPPO-produkter uten begrensninger, få tilgang til støtte og motta fremtidige oppdateringer?,” står det å lese, svaret er: “Ja, du kan fortsette å bruke OPPO-produktene dine uten begrensninger, få tilgang til støtte og selvfølgelig vil du også motta alle fremtidige oppdateringer.”

Det er ingen lignende melding på OnePlus-nettsiden, men handle-knappene er borte.

Annonse