microsoftanklagersonyforåstaggekonkurranse
Microsoft mener Sony ikke kan bevise at Call of Duty er så unikt at de ikke får lov å handle Activision Blizzard.

Annonse


Microsoft: “Sony ønsker ikke økt konkurranse”

Det har startet en aldri så liten ordkrig mellom Microsoft og Sony, lenge etter det ble kjent at førstnevnte la inn bud på Activision/Blizzard.

Spørsmålet er om Microsoft gjør Call of Duty Xbox-eksklusiv

For avtalen må gjennom konkurransetilsyn og trolig andre organ, og Sony blir derfor spurt om hva de synes. 2. august skrev vi at dokumenter fra Sør-Korea avslører at Sony er engstelige for hva som skjer om gigant-merkevaren Call of Duty blir eksklusiv til Xbox, noe Microsoft tidligere har hintet til at de ikke ønsker skal skje.

Sony mener at merkevaren er stor nok til at kunder velger en Xbox fremfor en Playstation.

“Sony er de eneste som klager”

Denne gang er det myndighetsorgan i Brasil som har snakket med Microsoft om hva de synes, og de mener at Sony prøver å stagge konkurransen.

Annonse


Ikke overraskende var Sony den eneste tredjeparten som formidlet en mening som var vesentlig ulik fra MS/ABK og tredjepartene angående konkurranseanalysen av transaksjonen.

Microsoft

Microsoft forsvarer seg med at det er mange utviklere, og at spillere bruker mange ulike enheter for å spille. De peker også på at de i samtlige “relevante marked” har en markedsandel på under 20 prosent – det er kun digital-distribusjon av spill at selskapet har mer enn 30 prosent.

En annen ting de drar frem er at Activision Blizzard posisjon innen publisering av konsoll-spill er godt under nivåer som bør trigge bekymringer.

Microsoft tolker Sonys påstander dit hen at CoD ikke kan slås og er essensiell for Playstation og at Activision Blizzard-innhold i Xbox Game Pass vil være nok til å tippe markedet i favør Microsoft og Xbox.

Videre mener Microsoft dette

“Sony er begrenset til å kommentere Call of Dutys merkevarestyrke, lojalitet og engasjement, men å hevde at Call of Duty har en lojal tilhengerskare er imidlertid et premiss for konklusjonen om at spillet er en “spillkategori i seg selv” ikke følger.

PlayStation selv har et grunnlag etablert av spillere som er lojale mot merkevaren. Dette funnet fører imidlertid ikke til den konklusjon at PlayStation – eller noe merkevareprodukt med lojale forbrukere – er et eget marked fra alle andre konsoller.

Ekstrapolering fra slike et funn, den ekstreme konklusjonen om at Call of Duty er en “spillkategori i seg selv” er rett og slett uforsvarlig under enhver kvantitativ eller kvalitativ analyse.”

Call of Duty: Modern Warfare II beta-en starter 16. september på Playstation, etterfulgt av Xbox og PC.

Annonse