teslaogforbrukertilsynet
Forbrukertilsynet sier de ikke har en ny sak mot Tesla i forbindelse med biltilsynet sitt syn om at selskapet bedriver villedende markedsføring i California, men påpeker at det er viktig produsentene sier klart i fra hva som er mulig og ikke mulig med autonom teknologi.

Annonse


OPPDATERT: Vurderer å undersøke Teslas autopilot-markedsføring i Norge

Tesla ble saksøkt for villedende markedsføring i Tyskland i 2019.

Oppdatert, 14:57:

Vi var usikre på hva Forbrukertilsynet mente var villedende reklame fra Tesla i 2019 – nå har vi fått svaret, og det handlet om reklamen for autopilot og “Full Self Driving”, inkludert “summon”-funksjonen:

“Den opprinnelige markedsføringen for produktene ble vurdert for å underkommunisere hva som krevdes av føreren av kjøretøyet, og ga inntrykk av at tjenesten i mange situasjoner kan fungere som et alternativ til å kjøre bilen selv. Når det gjaldt «summon»-funksjonen var det manglende informasjon om begrensninger i hvordan funksjonen kan brukes opp mot hva som kom frem av brukerveiledningen.”

Annonse


Forbrukertilsynet vurderte den daværende markedsføringen for å være villedende etter markedsføringsloven.

Forbrukertilsynet

Tilsynet sier at Tesla rettet seg etter tilsynet og “endret teksten på ordresiden og andre steder på nettsiden hvor produktene og funksjonene ble omtalt, slik at forbrukerne fikk informasjon om begrensningene knyttet til produktene og funksjonene som ble tatt opp i saken.

Forbrukertilsynet sier også at skrift-størrelsen var for liten, noe som medførte at Tesla økte også denne “for å informere forbrukere på en god måte, slik at forbrukerne fikk med seg informasjonen.

“På bakgrunn av disse endringene ble saken avsluttet,” heter det i e-posten fra Forbrukertilsynet til ITavisen som legger til at “produktets funksjonalitet og begrensninger er ikke nødvendigvis lik i dag som i 2019. Det kan være forskjeller i hvordan markedsføringen er i ulike land.”

Tilsynet påpeker at de ikke har vurdert markedsføringen til Tesla slik den er i dag, men at de “vil vurdere å se nærmere på markedsføringen.”

Tesla anklages for villedende markedsføring i California

Denne uken kunne vi melde at biltilsynet i California mener det samme:

Biltilsynet i California, DMW (“Department of Motor Vehicles”), sier at språket som brukes i reklamen er “usanne og villedende. DMW sier at språket som brukes “ikke er basert på fakta” og at de markedsfører det som at kjøretøyene er i stand til full autonom kjøring.”

Forbrukertilsynet har ingen nye saker mot Tesla

ITavisen kontaktet det norske Forbrukertilsynet i forbindelse med California sin sak mot produsenten og lurte på om de igjen kom til å undersøke om Teslas markedsføring anses som villedende også i Norge da de bruker den samme nettsiden for autopilot-informasjon i USA som her hjemme.

Til oss forklarer de at “Forbrukertilsynet har ikke foretatt noen vurdering av markedsføringen til Tesla slik den er per i dag,” og viste til en artikkel fra april 2019:

“Forbrukertilsynet har nylig tatt opp sak med Tesla om markedsføringen av tilleggsfunksjonen Autopilot og parkeringsassistansen Summon. Saken er tatt opp på bakgrunn av et oppslag i VG, om en forbruker som opplevde at bilen ble skadet da parkeringsassistenten Summon ble benyttet til å parkere bilen i en trang garasje.”

— I brevet har vi gjort Tesla oppmerksom på viktigheten av gi forbrukerne et riktig bilde av produktets funksjonalitet og begrensninger. Det er næringsdrivendes ansvar å sørge for at det som sies i reklamen, stemmer med den reelle funksjonaliteten til produktet, sier Haugseth.

Mente Teslas markedsføring var villedende den gang

I en e-post til ITavisen forklarer tilsynet at de mente at “markedsføringen var villedende og påpekte overfor selskapet viktigheten av å gi forbrukerne et riktig bilde av produktets funksjonalitet og begrensninger. På bakgrunn av dialogen med Forbrukertilsynet foretok Tesla endringer i markedsføringen av disse produktene og saken ble dermed avsluttet.”

Vi har spurt om hvilke endringer Tesla foretok den gang, men har har ikke hørt tilbake.

Dette er meldingen fra Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet har dog en generell melding til elbil-produsenter med AI-funksjonalitet, og at det er viktig at forbrukerne skjønner hva produktet er i stand til, og hva det ikke kan:

“På generelt grunnlag er det viktig at funksjoner, enten det gjelder selvkjøring eller andre funksjoner, beskrives i markedsføringen på en slik måte at forbrukerne forstår produktets funksjonalitet og eventuelle begrensninger som gjelder for produktet, dvs. hvilke forutsetninger som gjelder for bruk og hva produktet ikke kan gjøre.

Dette gjelder både hvor det er faktisk begrensninger per i dag, men også hvor produktet har funksjoner som ikke er lansert, men først kommer på et senere tidspunkt. Manglende informasjon eller uklar beskrivelse av produktets funksjoner og eventuelle begrensninger kan være villedende markedsføring og i strid med loven.”

Elon Musk har uttalt at han har som håp at Tesla blir helt selvkjørende neste år.

Annonse