dmwklagerteslavilledendemarkedsføring
DMW California har klaget inn Tesla som de mener bedriver villedende markedsføring.

Annonse


“Tesla baserer seg ikke på fakta”

Det rettes anklager mot Teslas markedsføring av autopilot og “Full Self Driving”-pakken.

Oppdatert, 14:42:

I oktober 2019 ble Tesla saksøkt for villedende markedsføring i Tyskland:

“Den amerikanske bilprodusenten Tesla saksøkes i Tyskland over det et tysk forbrukertilsyn mener er falsk og løgnaktig markedsføring for bilenes Autopilot-funksjon. Også selvkjøringspakken omfattes i søksmålet, som ifølge Wettbewerbszentrale ikke har de egenskapene som det markedsføres for.”

Annonse


Mener Tesla bedriver villedende markedsføring

Biltilsynet i California, DMW (“Department of Motor Vehicles”), sier at språket som brukes i reklamen er “usanne og villedende.”

DMW sier at språket som brukes “ikke er basert på fakta” og at de markedsfører det som at kjøretøyene er i stand til full autonom kjøring.

I Norge selger Tesla pakkene “Enhanced Autopilot” og “Fremtidig selvkjørende funksjoner”. Sistnevnte inneholder “All funksjonalitet for Basic Autopilot og Enhanced Autopilot,” som selskapet skriver på de norske produktsidene.

Målet til biltilsynet i California er at Tesla må forklare til forbrukerne hva egenskapene de to pakkene er i stand til “og bedre utdanne Tesla-sjåfører om funksjonene til «Autopilot» og «Full Self-Driving»-funksjoner, inkludert advarsler om funksjonenes begrensninger, og for andre handlinger etter behov gitt bruddene.»

Reagerer på dette

DMW peker på denne siden som sier at “Tesla-biler leveres som standard med avansert hardware i stand til å levere Autopilot-funksjoner, og fullverdige selvkjørende egenskaper – via programvareoppdateringer som er designet for å forbedre funksjonalitet over tid.”

Videre heter det at “Autopilot gjør det mulig for Teslaen å styre, akselerere og bremse automatisk i kjørebanen. De gjeldende Autopilot-funksjonene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom (red. anm: uthevingen er vår)”. Den samme forklaringen står på den amerikanske siden. DMW påpeker det samme, men sier at dette “motsier de originale usanne eller villedende etikettene og påstandene, som er villedende og ikke retter opp i bruddet.»”

Musk uttalte nettopp at 2023 er året bilene får “Full Self Driving.” Ingen Tesla-er kan enn så lenge kjøre av seg selv i lengre tid uten at hendene til sjåføren berører rattet.

General Motors har nettopp annonsert at teknologien deres som gjør dette mulig, Super Cruise, snart får støtte for dobbelt så mange mil.

Annonse