playstationtallenesommeren2022
Sony handlet Bungie og sliter med spill-salget. Yen gjør det heller ikke bra og selskapet har brukt mye penger på å utvikle nye studio.

Annonse


Smell for Playstation 5

Sony har avslørt finans-tallene for perioden 1. april til 30. juni, og det er ikke hyggelig lesning for Playstation-delen av virksomheten.

Nedjusterer prognosene for året

Salget er ned to prosent sammenlignet med i fjor. Årsaken er lavere salg av første- og tredjepart-spill. Driftsinntektene er derfor ned med hele 37 prosent sammenlignet med i fjor.

En av årsakene er utvikling av nye studio og en svak yen. Sony fullførte også sin handel av Bungie, noe som heller ikke hjalp på bunnlinjen med en kost på 32 milliarder kroner.

Det hjelper jo heller ikke at Sony, to år etter lanseringen av konsollen, fremdeles ikke er i nærheten av å mette markedet. Således må norske kunder stadig betale 10 000 kroner.

Annonse


Så mange Playstation 5 har Sony solgt

Sony har derfor måttet kutte i sine salgsprognoser for året med en prosent, noe som tilsvar 2,9 milliarder kroner.

Selskapet har solgt 21,7 millioner Playstation 5 så langt, men avslørte ikke PS4-tallene som de sist gang rapporterte var på 117 millioner enheter per mai 2022.

I mai hadde Sony solgt under 20 millioner og det var også negative tall å melde:

“Microsofts salg av Xbox-konsoller er på vei opp, mens Sonys Playstation 5 er på vei ned etter at Sony kunngjorde 19,3 millioner solgte siden lanseringen i november 2020.”

“Nå er siste nytt at Sony ikke nådde sine egne interne tall: Sony håpet å selge 14,8 millioner i løpet fjoråret, men klarte “kun” 11,5 millioner og misset derfor sine egne forhåpninger med over tre millioner konsoller.”

“I tillegg til lavere maskinvare-salg enn ønsket, gjør Sony også det litt dårligere på tjeneste-delen med 47,4 millioner Plus-medlemmer – det er ned fra 47,6 i samme kvartal i fjor. Også månedlige aktive brukere så en negativ utvikling fra 106 millioner sammenlignet med 109 millioner.”

Her er Sonys tall:

Også Microsoft har det tøft med Xbox

Som nærmest alle andre av de store selskapene i teknologi-sektoren har Microsofts Xbox hatt det tøft som vi meldte 27. juli:

“Når det kommer til underholdningsegmentet falt Xbox-omsetningen med 11 prosent, og seks prosent for salg av Xbox-innhold og tjenester.

Microsoft sier at folk bruker mindre tid på spilling og derfor fall i inntektsgenereringen. Dette gjelder både for selskapets egne studio og spill fra tredjepart. Omsetningen totalt for spill-segmentet til Microsoft falt med syv prosent.”

Annonse