PC-markedet etter covid-bølgen har lagt seg i Vesten. Det har ikke stått dårligere til siden 2013.
Forbruker-selskapene vil få det ekstra tøft
Det avslører Counterpoint sine tall som viser til en nedgang av PC-leveranser på 11,1 prosent i andre kvartal. Salget endte på totalt 71,2 millioner solgte datamaskiner.
Årsaken er to-delt: lavere produksjon i Kina da de stadig prøver å få kontroll over covid, samtidig som interessen rundt handel blant forbrukerne er lavt – trolig fordi de fleste handlet det nødvendige utstyres da medarbeidere i hele vesten måtte jobbe hjemme.
Produsenter som ikke har andre bein å stå på, som Samsung som også er aktive i bedrifts-markedet med komponenter, vil få det ekstra tøft.
Annonse
Lenovo er fremdeles størst
Counterpoint avslører at det ikke er noen endring i forhold til plasseringer, og at Lenovo gjør det best med 24,4 prosent markedsandel (salget ned 12,7 prosent), etterfulgt av:
2. HP: 13,4 prosent – salget falt med 27 prosent
3. Dell: 13,1 prosent – salget ned fra 13,8
3. Acer: 5,1 prosent – salget ned 14,8 prosent
4. Apple og Asus: 4,7 prosent – salget ned 20 prosent og 10 prosent for kvartalet per Apples tall. Asus gikk ned med 7,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Andre: 17,4 prosent – salget opp fra 16 prosent
Annonse