pcsalgetnedmyesommeren2022
Plasseringene er fremdeles like, men samtlige selskaper sitt salg av PC-er faller etter covid og forbruker- og bedriftenes handling under covid. Bilde: Counterpoint

Annonse


Det har ikke vært verre på 10 år

PC-markedet etter covid-bølgen har lagt seg i Vesten. Det har ikke stått dårligere til siden 2013.

Forbruker-selskapene vil få det ekstra tøft

Det avslører Counterpoint sine tall som viser til en nedgang av PC-leveranser på 11,1 prosent i andre kvartal. Salget endte på totalt 71,2 millioner solgte datamaskiner.

Årsaken er to-delt: lavere produksjon i Kina da de stadig prøver å få kontroll over covid, samtidig som interessen rundt handel blant forbrukerne er lavt – trolig fordi de fleste handlet det nødvendige utstyres da medarbeidere i hele vesten måtte jobbe hjemme.

Produsenter som ikke har andre bein å stå på, som Samsung som også er aktive i bedrifts-markedet med komponenter, vil få det ekstra tøft.

Annonse


Billde: Counterpoint

Lenovo er fremdeles størst

Counterpoint avslører at det ikke er noen endring i forhold til plasseringer, og at Lenovo gjør det best med 24,4 prosent markedsandel (salget ned 12,7 prosent), etterfulgt av:

2. HP: 13,4 prosent – salget falt med 27 prosent

3. Dell: 13,1 prosent – salget ned fra 13,8

3. Acer: 5,1 prosent – salget ned 14,8 prosent

4. Apple og Asus: 4,7 prosent – salget ned 20 prosent og 10 prosent for kvartalet per Apples tall. Asus gikk ned med 7,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Andre: 17,4 prosent – salget opp fra 16 prosent

Billde: Counterpoint

Annonse