bankidpåmobilforsvinnerkunappfratampenavåret
BankID på mobil fases nå ut til fordel for appen.

Annonse


Dette skjer med BankID i høst

I september fases BankID på mobil bort.

Den nye BankID-appen skal gi mer relevant informasjon

Årsaken er overgangen til appen:

– Overgangen til BankID på app gjør at vi kan tilby flere tjenester som gir merverdi for brukerne i årene som kommer. Det gjør også at vi enklere kan tilpasse oss nye krav og forventninger til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden, forteller Jan Bjerved, leder for BankID.  

Appen oppdateres dessuten i høst med støtte for ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode:

Annonse


–Der dagens løsning tar omtrent 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta under 10 sekunder når vi lanserer biometri. Denne innloggingen vil folk bruke i flere og flere situasjoner. Hvis du skal signere avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke personlig passord, avslutter BankID-sjefen. 

Et annet problem med BankID på mobil er manglende signeringsstøtte. Appen bruker dessuten kun data-trafikk og derfor sparer man prisen for en melding.

Dette skjer nå

Nærmere 100 banker i Norge tilbyr BankID-appen, mens noen banker har sin egen kodeapp for BankID. 

Du vil få informasjon fra din bank om hvilken app du skal benytte.   

BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert. Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vil de som mister mobilen, bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, også miste tilgangen til BankID på mobil. Da må de heller velge app eller kodebrikke som alternativ.

Jan Bjerved, leder, BankID. 

Endringene rulles ut fra september

Første steg er at BankID på mobil ikke lenger kan aktiveres. Dette skal ifølge pressemeldingen skje i mellom september og november.

Derfor anbefales det i aller høyeste graf å laste ned appen “så snart du får beskjed fra din bank om at det nærmer seg, for en smidigst mulig overgang.”

Merk deg også følgende: “Noen kan også oppleve problemer med å få aktivert appen, da dette krever et BankID-sertifikat fra banken. Dette er ikke det samme som BankID på mobil.”

Dette kan du gjøre om sertifikatet er utløpt:

– Trofaste BankID på mobil-brukere kan oppleve at deres BankID-sertifikat er utløpt hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid, og at de ikke får aktivert BankID-appen. Vi vil derfor oppfordre folk til å sjekke om de har et aktivt BankID-sertifikat før de laster ned BankID-appen. Dette kan de sjekke via Min Side på BankID.no, som gir en oversikt over hvilke BankID-sertifikat som er aktive. De som ikke har et aktivt BankID-sertifikat, må bestille det gjennom sin bank i god tid, da det kan være noe leveringstid på dette, påpeker Bjerved. 

Skulle man glemme BankID-passordet, må man bestille et nytt fra banken. 

Her er BankID sine tre tips før du laster ned appen:

  1. Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat på “Min BankID” øverst til høyre på bankid.no. Dersom dette er utløpt, vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.
  2. Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.
  3. Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre. Vi vil derfor ikke anbefale å starte aktiveringen rett før du legger deg for natten.  

Annonse