mercedesamgone
Mercedes-AMG ONE er så langt unna en familiebil med god kjørerekkevidde man kan komme, men så er den sikkert en god del morsommere.

Annonse


Mercedes kaller den en “hyperbil” med over 1000 hester og 18 km rekkevidde

Mercedes er helt AMG-gale for tiden og har nå avslørt Mercedes-AMG One som de omtaler som en “hyperbil.”

Ikke forvent denne hos forhandleren

Det spesielle, foruten at den har 1063 hester, er at den tar i bruk teknologi fra Formel 1:

“Den hybride E PERFORMANCE drivlinjen i Mercedes-AMG ONE kommer direkte fra Formel 1, og har blitt utviklet i tett samarbeid sammen med ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth. Drivlinjen består av en turboladet bensinmotor og totalt fire elektriske motorer, der en er integrert i turboladeren, en er installert direkte på forbrenningsmotoren og de to resterende driver forhjulene,” forklarer Mercedes i pressemeldingen.

Det er også noe annet som er spesielt: den har fire motorer der tre av dem er elektriske:

“Forbrenningsmotoren er en 1,6-liters V6 bensinmotor med elektrisk assistert turboladning, som tilsvarer i sin teknologi dagens Formel 1-kraftenhet. De fire overliggende kamakslene drives av rettskårede tannhjul, og for å oppnå høye motorhastigheter er de mekaniske ventilfjærene erstattet med pneumatiske ventilfjærer.

Annonse


Motoren er midtmontert foran bakakselen og går opp til 11 000 omdreininger i minuttet. For lengst mulig holdbarhet, og for bruk av kommersiell bensin, holder bensinmotoren seg bevisst under turtallsgrensen til Formel 1-bilene.”

Race DRS (Drag Reduction System) kan aktiveres ved å trykke på en knapp i riktig kjøreprogram. Da vil den bakre vingeklaffen trekkes helt inn og lamellene vil lukkes. Selv om dette reduserer marktrykket med rundt 20 prosent, så når Mercedes-AMG ONE høye hastigheter enda raskere. Også denne teknologien er hentet direkte fra Formel 1.

Mercedes

Turbo-en er elektrifisert

Bilen er ekstra sportslig ved at eksos-turboladeren er elektrifisert: på den måten optimeres akselerasjonen og klan opprettholde ladetrykket hele tiden noe som ifølge Mercedes “sikrer en kontinuerlig direkte respons.”

Den manuelle girkassen har syv trinn.

Noe annet som er veldig spesielt er kjørelengden som kun er på 18,1 km grunnet et lite batteri på 8,4 kWh for å holde vekten (som ikke er kjent) lav:

“Plasseringen av battericellene og cellekjølingen speiler Mercedes-AMG Formel 1-racerbilen. Kapasiteten på 8,4 kWh er tilstrekkelig for en helelektrisk rekkevidde på 18,1 kilometer. Ladingen skjer via vekselstrøm og den innebygde laderen på 3,7 kW. I tillegg kan batteriet tilføres energi gjennom regenerering eller fra forbrenningsmotoren. Litium-ion batteriet er plassert i en plassbesparende konfigurasjon i gulvet bak forakselen.”

Spesifikasjoner

Annonse


Annonse


Annonse