sniktittAMGEQE 434MATIC
De første kundene får sine AMG EQE 43 4MATIC i disse dager. Alle bilder: Trond Bie/ITavisen

Annonse


De første kundene får sine nå

Vi besøkte Mercedes/Bertel O. Steen sitt hovedkontor på Lørenskog for å ta en titt på nok en elbil i million-klassen: AMG EQE 43 4MATIC.

De dyreste modellen kan handles først

De aller første kundene får sin AMG-utgavene nå, mens de rimeligere modellene kommer senere. Talspersonen jeg snakket med hevdet det ikke vil være noe problem å skaffe disse bilene for personer som er litt senere ute, og det i løpet av sen-sommeren, om man bestiller nå.

Han avslørte også at det er stor etterspørsel etter de dyreste modellene, altså AMG-modellen – det er jo et smart triks: lanser kun de dyreste modellene først slik at man blar ut de ekstra hundretusen kronene da man ikke ønsker å vente. Igjen poengterte talspersonen at det generelt sett er et stort trykk etter AMG-modellene i Norge.

Det var den røde modellen som var i fokus, og vi tror faktisk det er den vi også foretrekker:

Minner mye om EQS

Som nevnt var det toppmodellen i AMG-serien vi så på, og den er overraskende lik EQS vi testet i vinter: her får du den store Hyperscreen-skjermen, det samme høyttaler-systemet, massasje og flotte skinnseter med god komfort. Denne modellen er langt mer sportslig, og er mindre enn S-klassen naturligvis, men jeg fant det var god beinplass (man sitter merkbart lengre nede) bak selv om jeg (183 cm) justerte fører-setet til ønskede avslappede posisjon.

Annonse


EQS har rekkevidde-rekord og kan holde det gående i over 700 km før man må lade. Nå holder ikke EQE like lenge, men det er fremdeles snakk om over 500 km.

Test-bil får vi levert i august/september.

Det er tre modeller i AMG-serien EQE 43:

“Utstyrsutgaven Performance Edition inneholder blant annet kjøreassistentpakke med adaptiv cruise control, Active ambient lighting, 360-graders kamera og AMG nattpakke. Ved oppgradering til Performance Edition Plus vil kundene i tillegg få blant annet massasje i setene, Burmester lydanlegg, 4-soners klimaanlegg, head-up display, AMG Track Pace og 21″ AMG-felger.”

Spesifikasjoner:

Dette sier Mercedes

Som seg hør og bør med en AMG-modell er det ytelsen som står i sentrum i tillegg til et luksuriøst interiør:

“Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons. Effekten er på opptil 476 hestekrefter, og dreiemomentet er på opptil 858 Nm. Det gir EQE 43 4MATIC en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder.”

Nye EQE 43 4MATIC imponerer med heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil. Med fester for takstativ, og mulighet for tilhengerfeste, har EQE 43 4MATIC en unik allsidighet

Kjetil Myhre, konserndirektør Mercedes-Benz Norge, Bertel O. Steen.

“Luftfjæringssystemet AMG RIDE CONTROL+ er kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.”

Mercedes-AMG-modeller har alltid skapt følelser, og lyden har vært viktig del av AMG-opplevelsen. Ved hjelp av spesielle høyttalere, bassaktuatorer og en lydgenerator, skaper systemet en unik lydopplevelse. Tonaliteten og intensiteten til eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig.

Mercedes

Mercedes sier at man kan lade 180 km rekkevidde på 15 minutter “under rette forhold”:

“Modellen kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.”

Annonse