dissekundeneforsvinnerfranetflix
Netflix mistet 200 000 kunder i første kvartal i år. Nå viser tall fra et byrå hvilke kunder selskapet mister.

Annonse


Disse vender Netflix ryggen

Det kom som en bombe på bransjen i april da Netflix la frem kvartalstallene og måtte erkjenne de har mistet 200 000 kunder.

Netflix skynder seg med å lansere nyheter

Som motsvar har selskapet planer om å innføre et reklame-abonnement i løpet av vinteren – det ryktes også lansering av direkte-TV.

Men nå vet vi mer om kundene som har flyktet fra tjenesten, og det er interessant. Tallene er hentet fra Antenna, et byrå som hentet tallene fra fem millioner anonyme amerikanere som deler strømme-vanene med dem.

For faktum er at ferske kunder slutter tjenesten i lavere tempo: “kun” 60 prosent av de som ikke lenger ønsket tjenesten var nye kunder – dette tallet var på 64 prosent i fjerde kvartal.

Annonse


En større andel gamle kunder vender tjenesten ryggen, viser tall fra Antenna:

Gratis-tjenester øker i omfang

At nye kunder ikke liker det de får servert og avslutter gir ofte mening. Desto verre vil det være å tape de som en gang var trofaste kunder lenger. Nå er dette tallet på 13 prosent per førte kvartal 2022, en økning fra kun fem prosent i første kvartal 2020.

Et annet dyster tall er at total-tallet av de som kansellerte sitt abonnement økte fra 3,6 millioner i første kvartal – dette mot mot 2,5 millioner tidligere kunder som avbrøt tjenesten de siste fem kvartalene.

Annonse-sponsede løsninger øker i markedsandel.
Ved pris-økninger hopper naturlig nok flere kunder av.

Annonse