hpomentest
Jeg hadde delte meninger om kurve på en skjerm på denne størrelsen. Alle bilder: Daniel Lange/ITavisen

Annonse


TEST: Den er verdens første med dette

HP sin Omen 27c er verdens første 1000mm Radius “Eyesafe” sertifiserte skjerm. Hva betyr nå det?

Introduksjon

Dette er en kurvet spill skjerm, deriblant hvorfor bokstaven “C” er inkludert i navnet, med nok funksjoner til å mette enhver gamer. Den innebygde “Eye Safe”-sertifiseringen innebærer at skjermen reduserer blålyset uten at man trenger å aktivere en dedikert modus.

Skjermen kurver på midten i en strekke på rundt 36 cm før den flater seg ut til kantene. Jeg har alltid vært litt skeptisk på kurvede skjermer på denne størrelsen, det gir gjerne mer mening å ha kurve på skjermer som er større og videre enn dette, men jeg må innrømme at jeg er blitt positivt overrasket.

Med tanke på avstanden jeg sitter fra skjermen når jeg spiller, føltes kurven overraskende naturlig.

Annonse




Ønsker du å se omtalen fremfor å lese? Se videoen
1000mm Radius er en ganske drastisk kurve.

Når det kommer til innganger, har denne skjermen det den trenger:

  • 1 x HDMI 2.0
  • 1 x DP 1.4
  • 2 x USB-A 3.0 / 3.2 Gen 1 / 3.2 Gen 2 ????
  • 1 x USB C
  • 1 x 3,5 for hodesett
  • Lås

Her er vi litt forvirret på, fordi HP sin hjemmeside sier USB-A 3.0, mens Omen sin hjemmeside sier USB-A 3.2 Gen 1 mens en annen plass på samme side skriver de USB-A 3.2 Gen 2, hva er egentlig riktig her?

Design

Selve utseende på skjermen er ganske greit, er ikke så mye man får gjort når det kommer til en stor firkant med hjørner, rammen er kanskje litt tykk, men ikke distraherende.

Inngangene på skjermen er lett tilgjengelig og jeg er ganske positiv til at baksiden er i vinklet firkant da dette gir lett tilgang til de forskjellige portene. På-knappen- og meny-“nippelen” er også lett tilgjengelig bak på skjermen til høyre. Foten fungerer også som en headset-holder, hvor man plasserer hodesettet bak skjermen oppå toppen av foten. Ikke dumt.

Responstid

Skjermen kan tilby en responstid så lavt som 1ms GTG @ 240Hz i 1440p – det er dog et VA-panel bak rammene, men til tross for dette synes jeg skjermen byr på virkelighetstro farger, kontraster og sortnivå, men på riktig fargeprofil.

Skjermen har også HDR støtte, noe som betyr dypere detaljer i både sortnivå og høylys.

Personlig er jeg så vant med SDR-innhold, så selv om jeg ser det er en forskjell i HDR-innholdet som ble presentert meg på de snuttene jeg har sjekket ut, så føler jeg at dette kanskje ikke er den beste skjermen for HDR. Nå er ikke det så rart da dette kun er en HDR 400-skjerm og derfor lavt på rangstigen.

SDR => HDR
SDR => HDR
SDR => HDR
SRD => HDR
SDR => HDR

Presterer jevnt

Skjermen har godt dekke av baklys på hele panelet, uten at man opplever at soner er sterkere eller svakere enn andre.

2560×1440 er også den perfekte oppløsningen på 27” hvor man aldri opplever at bildet blir verken uklart på nært hold, eller at ting blir for lite. Men de som liker å sitte en nese lengde unna skjermen mens man “fragger” kan nok oppleve uklarhet.

Selv om Omen 27c har ganske så naturtro farge-gjengivelse, ville jeg nok ikke brukt skjermen til profesjonelt arbeid innenfor videoredigering og bildebehandling, rødfargene er litt for sterke.

Dette kan man jo selvsagt sikkert kalibrere om man vil, men først og fremst er dette en monitor for spilling, så nøyaktighet er ikke dens sterkeste side. Den sterke rødfargen reduseres med “standard” fargeprofil, så farge nøyaktighet er litt bedre der.

Skjermen har også en kontrast på 3000:1 som gir et bredt spekter av lys og mørke.

Slik brukte jeg skjermen

Hovedsakelig brukte jeg HP sin egne “HP Enhanced+” fargemodus på “Medium” når jeg spilte spill, og dette var tilstrekkelig behagelig for meg.

Her er det jo selvfølgelig øyet som ser, så om man velger å gå for denne skjermen, ikke vær redd for å eksperimentere med de forskjellige farge modusene.

Her vil jeg ikke anbefale å gå til hakket nedenfor på HP Enhanced+ fargeprofilen da denne modusen legger på et ekstremt skarphets filter på hele skjermen som ser veldig ubehagelig ut.

Farge menyen har greit med muligheter, men de fleste vil nok holde seg til “standard”.

Menyene generelt fungerte ganske fint etter min mening uten mye dill. Man merker at dette er en skjerm med spilling i fokus, og den lille nippelen man bruker for å kontrollere menyene fungerte godt for meg.

Innenfor “gaming” undermenyen finner man en del å stille inn på, blant annet kan man skru av og på Adaptive-sync som gir støtte for G-sync og Freesync premium.

V-sync teknologi har jeg alltid skrudd av for min egen del da jeg ønsker å begrense input etterslep på mye som mulig, og om man klarer å dra skjermen i sine hele og fulle 240hz legger man ikke merke til så mye tearing uansett.

Men selvsagt, oppnår man ikke denne frekvensen under spilling vil jo tearing bli synlig. Så her er det nok veldig mye smak og behag.

Greit valg av muligheter innenfor “gaming” menyen. Når HDR er aktivert forsvinner muligheten til å justere MPRT.

Et hav av funksjoner

“Edge precision” er et typ skarphets-filter, dette lot jeg være av, Shadow Vision forhøyer mørkheten til skygger så man gjerne ser fiender bedre i mørke omgivelser, denne lot jeg også være av. Frame Rate gir deg en FPS teller og crosshair er selvforklarende.

De to innstillingene man virkelig bryr seg om på denne skjermen er “MPRT” og “Response Time”.

MPRT reduserer uklarheten man får ved raske bevegelser når man for eksempel ser rundt seg kjapt eller “flicker” til fiender i spill. Høyere nivå reduserer selvsagt uklarheten betydeligere men introduserer mer ghosting. Dette er en innstilling jeg lot stå på “Level 3” da jeg følte dette gav en god blanding av skarpe piksler under bevegelse mens det samtidig ikke gav meg for mye ghosting. Lavere leveler reduserer ghosting, men bildet blir uklart under kjappe bevegelser.

Så har man sist “Response time”, hvor man kan oppnå 1ms GTG på level 5, men dette introduserer også ekstremt mye ghosting, så dette lot jeg være på level 4.

Selv om panelet er ekstremt kjapt, så føler jeg at det å gå tilbake ett hakk gir en mye bedre spillopplevelse. Lavere level på “Response Time” introduserer da selvsagt litt høyere millisekunder fra grå til grå.

Ekstrem ghosting på MPRT level 5 og ResponseTime level 5
Ekstrem ghosting på MPRT level 5 og ResponseTime level 5

Konklusjon

Selv med MPRT og “Response Time” satt til disse variablene, gir skjermen dessverre noe ghosting mellom skarpe overganger fra lys til mørke, jeg ble aldri helt vandt med det men følte ikke det var veldig forstyrrende. Skjermen er veldig kjapp, og om jeg gjorde det dårlig i spill var det nok egne ferdigheter.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med skjermen, den prøver ikke å være noe annet enn en gaming-skjerm, og her lykkes den. Rammen på skjermen kunne dog vært litt smalere, men skjermen får pluss for at portene er så lett tilgjengelige som de er.

Selv om VA-paneler gjerne ikke er de beste for innholdsskaping, så har denne skjermen veldig nøyaktige farger, og jeg følte aldri det var en begrensning for meg da jeg daglig jobber med video innhold.

TEST: Den er verdens første med dette
Vi konkluderer
Leservurdering51 Vurderinger
5
+
Kjapp
Perfekt størrelse og oppløsning
Gode farger selv med VA
Lett tilgang til porter
-
Litt tykk ramme
Mye ghosting på laveste responstid
Svak HDR
For mye rød-farge ut av boksen
8

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse