netflixreedhastings
Netflix-sjef Reed Hastings åpner for muligheten for en annonseplan etter at selskapet mistet 200 000 kunder. Bilde: Netflix

Annonse


Netflix vurderer det utenkelige

For første gang på ti år mistet Netflix kunder. Nå vurderer sjef Reed Hastings det han alltid har sagt nei til.

Per i dag tilbyr Netflix abonnement fra 89 kroner til 159 kroner 

Kvartals-rapporten slo ned som en bombe for selskapet som ble straffet på børs etter trading med 25 prosentpoeng.

Selskapet skylder blant annet på at 100 millioner lover andres kontoer, men det er jo også slik at tjenestens måneds-pris er oppjustert en rekke ganger, samtidig som de har økt konkurranse fra tjenester som tilbyr nettopp annonse-abonnement.

Netflix trenger flere år på å finne ut av det

I et intervju for første kvartalstallene åpner nå Hastings for en reklamefinansiert versjon som er billigere og for personer som er “annonse-tolerante”.

Annonse


Sjefen har hele tiden sagt nei til en slik løsning grunnet kompleksiteten i annonsemarkedet, men etter at det ble kjent de har mistet 200 000 kunder er oppfatningen en annen.

Hva prisen eventuelt blir er ikke godt å si (49 kroner måneden?), men vi tror Netflix kommer til å gå for det. Selskapet sier de trenger et par år for å finne ut av den mulige løsningen. Det høres fryktelig lenge ut i et dynamisk marked.

Annonse