eqssuv
EQS SUV lanseres i Norge tidlig neste år.

Annonse


Dette er Mercedes sin luksus-SUV med over 600 km rekkevidde

I mars ga Mercedes oss et lite innblikk i deres nye EQS SUV. Nå har de avslørt mye mer.

Prisene er ikke Mercedes klare til å avsløre riktig enda

Nå er selskapet klare til å avsløre mye mer, men dessverre ikke prisene. Ikke så overraskende, da bilen ikke vil rulle på norske veier før begynnelsen av 2023.

Det som imponerer er rekkevidden til bilen i kombinasjon med luft-fjæring:

EQS SUV vil få en rekkevidde på opptil 660 kilometer etter WLTP-standarden. Den har et litium-ion-batteri med opptil 12 cellemoduler, og en batterikapasitet på 107,8 kWh. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS SUV holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Ekte hurtiglading er også plass: Mercedes mener at man vil kunne lade den opp til 300 km rekkevidde på kun 15 minutter under “rette forhold”.

Annonse


Om luftfjæringen og styrevinkelen:

“AIRMATIC luftfjæring er standard, og systemet er kombinert med adaptive ADS+ dempere, der karakteristikken kan variere mellom hvert individuelle hjul. Under kjøring vil et sofistikert sensorsystem sammen med algoritmer justere demperne i forhold til veikvaliteten, slik at kjøring over eksempelvis en dump med ett hjul ikke overføres til hele akselen og videre til interiøret.

Dersom det er behov for en høyere bakkeklaring, kan EQS SUV løftes 25 millimeter. Sjåføren kan velge mellom kjøremodusene ECO, COMFORT, SPORT, INDIVIDUAL og OFFROAD.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS SUV. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA). Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 11,9 til 11 meter, noe som tilsvarer svingradiusen til mange mindre modeller.”

Spesifikasjoner

Leveres ikke med syv seter som standard

Syv seter i SUV-er er i ferd med å bli en greie, i det minste i Mercedes sitt univers, og så også med EQS SUV, men merk at syv seter er tilleggsutstyr:

“Andre seterad kan elektrisk justeres med opptil 130 millimeter i lengde som standard. Som et resultat av dette er kneplassen i andre seterad på et komfortabelt nivå mellom 830 og 960 millimeter. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og 4 grader bakover. Ved å justere andre seterad kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, der maksimal beinplass er prioritert, til opptil 880 liter. Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2100 liter.

En tredje seterad med to ekstra individuelle seter er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det betyr at EQS SUV kan frakte opptil syv personer på komfortabelt vis. Selv om alle setene er i bruk, vil fortsatt 195 liter bagasjeromsplass være tilgjengelig. Med tredje seterad nedfelt flatt med gulvet, vil det være nok av plass i bagasjerommet, med opptil 800 liter bagasjeromsplass. Med begge radene nede vil EQS SUV romme opptil 2020 liter.”

Som resten av den elektriske S-klassen har også denne MBUX Hyperscreen:

Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermene og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet, og vises permanent slik at sjåføren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter. Et annet hjelpemiddel er den såkalte kraftresponsen fra begge skjermene. Ulike nivåer av trykk på glasset endrer responsen.

Den 12,3″ store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz-mønsteret.

Det buede dekkglasset er laget av spesielt ripebestandig aluminiumsilikatglass og er belagt for å gjøre rengjøringen enklere. For eksempel kan fingeravtrykk enkelt fjernes med en mikrofiberduk.”

Annonse