playstation-6689793_960_720
Sony og Nintendo har fått britiske myndigheter på nakken for automatisk fornyelse av abonnement.

Annonse


Britiske myndigheter: «Sony og Nintendo må endre praksis»

Både Sony og Nintendo er nå tvunget til å gjøre endringer i hvordan de fornyer abonnementer fra kundene når det gjelder kunder som ikke har brukt abonnementet på lang tid, etter at britiske myndigheter med Competition and Markets Authority (CMA) i spissen har gjort en etterforskning på praksisen.

Lar kundene betale i evig tid

CMA har ikke overraskende funnet ut at mange kunder betaler masse penger over tid fordi selskapene ikke foretar seg noe for å hindre at folk betaler uten å bruke tjenesten.

Nå har Sony for PlayStation Plus blitt enige med CMA om å innføre tiltak som beskytter de kundene som ikke har gjort nytte av abonnementet de har betalt for over lang tid, men som de ikke har brukt. Etter planen skal Sony ta kontakt med disse for å minne dem på hvordan de kan kansellere avtalen, og dersom de fortsetter å ikke bruke tjenesten så skal Sony slutte å ta betalt.

Det er uvisst om Sony kommer til å la denne nye praksisen gjelde for andre land også, men vi setter pengene våre på at Forbrukerrådet må komme på banen før Sony gjør en endring her til lands.

Annonse


Nintendo og Microsoft også involvert

Nintendo er involvert i samme sak, men med fokus på hvordan den automatiske fornyelsen først blir til. Underveis i etterforskningen gjorde Nintendo slik at man ikke lenger melder seg opp til automatisk fornyelse som standard ved inngåelse av avtale om Switch Online.

Tidligere var også Microsoft halvveis involvert, men de meldte i januar at de gikk med på å kontakte kunder som ikke har brukt tjenester de har betalt for over en lengre periode. Den tiden fortalte de at meldingene først skulle gå ut til britiske kunder, og at de deretter skulle gjøre dette gjeldende globalt.

Annonse