psvr2retinasporing
Playstation VR 2 forventes julen i år.

Annonse


PSVR 2 sitt hemmelige våpen øker ytelsen ved å spore blikket ditt

Game Developers Conference 2022 har konkludert, men det har ikke nyhetene.

PSVR 2 har et smart ytelses-triks

For selv om Sony ikke var å finne på messen offisielt, var det representanter tilstede for å gi spill-utviklere en smak på hva de har i vente.

Utviklerne det var snakk om som deltok i panelet er Unity-utviklere som har fått et utvikler-eksemplar av Sony og som derfor kan si endel, og det uten å bryte NDA.

Det er blant annet avslørt at vibrasjonene i hodesettet vil bli sett på som viktigere etter lansering enn hva det kan virke som nå.

Annonse


Øye-sporing avlaster maskinvaren med stor suksess

Det hemmelige våpenet til dette VR-hodesettet er at det følger øynene slik at det bare er verdenen man ser på som tegnes – på den måten sparer man CPU- og GPU-kraft og kan derfor øke “GPU frame time” med opp til 2,5 ganger kjappere med “foveated”-opptegning av verdenen (slik som Quest gjør der områdene utenfor synsfeltet gjøres uklart) med og opp til 3,6 ganger kjappere med både foveated-opptegning og retina-tracking.

I VR Alchemy Lab demoen med dynamiske lys og skygger så ble “frame time” forbedret fra 33,2 ms til 14,3 ms., mens i en romskip-demo i 4K var CPU tråd-ytelsen 32 prosent kjappere og “frame time” ble kortet fra 14,3 ms til 12,5 ms.

Annonse