teslamodel3autopilotfylla
Kunden var så misfornøyd med de selvkjørende egenskapene på sin Model 3 at han klaget og fikk pengene tilbake, men hva er det som egentlig skjedde?

Annonse


“Tesla-autopilot er som en førstegangskjører på fylla”

En tysk rettsinstans har dømt Tesla til å handle tilbake en Model 3 de solgte til en meget misfornøyd kunde.

Musk tror på FSD-lansering i Europa i år

Tesla fortsetter å beta-teste Full Selv-Driving blant sine kunder med nok kjøre-poeng. Selskapet har snakket opp funksjonen siden 2016, men har etter seks år fremdeles ikke rullet ut den endelige versjonen som skal gjøre det mulig å kun trykke på kartet bilen for å bli transportert der man trykket. I USA kan det nærme seg lansering, særlig i stater med færrest lover, mens det i Europa visstnok fremdeles er større problemer.

At Teslas team gjør det bedre på hjemme-bane gir mening, og hva som egentlig har skjedd i denne saken er noe uklart.

Hva skjedde egentlig i denne saken?

Kunden mener at de selvkjørende funksjonene, som han betalte 6300 euro (61 000 kroner) for, var så dårlig at han sammenlignet det med en fylle-kjører for første gang bak rattet.

Annonse


I Spiegel-artikkelen nevnes det at kunden ble solgt en programvarepakke som ikke er kompatibel med maskvaren i bilen. Merkelig. Er det altså en feil i programvaren som tillot kunden å betale for en pakke som egentlig ikke fungerer med modellen?

Tesla på sin side sier at en maskinvareoppdatering vil rette feilene som ble nevnt av kunden, inkludert automatisk forbikjøring som ikke fungerte, inn og ut av motorveier utført som en “fyllekjører” og at trafikk- og stopp-skilt ikke ble oppdaget.

Tesla lovte kunden gratis oppgradering av maskinvaren

Tesla sier de ikke har kunnskap om feil i program- eller maskinvare som ikke kunne ha blitt fikset. Selskapet sier også at oppdateringen til den nyeste maskinvaren hadde vært gratis, og at systemer og funksjoner fungerer som forventet og i henhold til det tyske lovverket vedrørende autonome biler.

Dette høres rimelig ut av Tesla, men kunden ser ikke ut til å være villig til å prøve oppgradert maskinvare og ønsker i stedet de 663 651 kronene han betalte, tilbake. Det er ukjent om det er butikken som solgte kunden feil bil, eller om det er feil i maskinvaren på denne kundens Model 3 som gjorde at han mottok feil AI-oppdatering.

Annonse