microsoftkraftfrastrømmen
Microsoft starter opp et nytt team som skal forske på spill som henter deler av kraften sin fra skyen for å kunne utføre mer.

Annonse


Microsoft sitt hemmelige spill-våpen er servere

Husker du Crackdown 3 og Microsofts PR-offensiv før spillet var ferdig?

Teknologien var ikke moden for Crackdown 3

Mye handlet den gang om at Azure-servere skulle ta seg av flere deler av verdenen, inkludert en stort fysikk-system der man ville kunne ødelegge nærmest alt man så. Microsoft måtte av ukjente grunner gi opp den store drømmen om sky-baserte kalkulasjoner i alle deler av spillet, men de har ikke lagt fra seg drømmen.

For nå har selskapet opprettet en ny avdeling, og den skal drives av Kim Swift som tidligere har jobbet hos både Valve (med Portal og Left 4 Dead) og Google Stadia.

Microsoft ser langt frem, for det er mye som må løses

Prosjektene som kommer ut av dette skal bli en del av Xbox-økosystemet, men at de søker partnere utenfor eget selskap for å “bringe enestående opplevelser til spillere som bare kan oppnås med sky-teknologi”. Microsoft ønsker altså at flere enn deres egne studioer skal ta i bruk dette.

Annonse


Swift sier at teknologien er i startfasen, og deler opp sky-spill opp i tre kategorier der strømming av spill kommer først som det enkleste å få til, deretter to deler av der arbeidet delegeres til skyen som maskinlæring, naturlig språk-behandling og egen-læring.

Den siste delen er den store utfordringen, og det vil være at skyen gir ekstra kraft for bedre grafikk, AI-er, ødeleggelser og mer, eller som Swift forklarte “alt”.

Også Ubisoft er aktuelle med slik teknologi: de kaller det Ubisoft Scalar de mener kan hjelpe med å skape større verdener:

Crackdown 3 sin “Wrecking Zone”-flerspillerdel der selskapet fikk vist frem mulighetene servere gir for å servere større ødeleggelser:

Annonse