mercedes43amg
EQE 43 4Matic har god akselerasjon og kjapp lading.

Annonse


Mercedes-AMG EQE kan forhåndsbestilles og dette er prisene

Mercedes har avslørt prisen på sin EQE 43 4Matic.

Fra 0 til 100 på 4,2 sekunder

Fordi dette er en AMG-utgave er ikke dette en av de billigste el-sedanene, for å si det sånn. EQB 350 starter jo på litt over 400 000 – denne? 897 000 kroner, og det er kraft som gjelder:

“Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons. Effekten er på opptil 476 hestekrefter, og dreiemomentet er på opptil 858 Nm. Det gir EQE 43 4MATIC en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder.”

Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retningen som forhjulene.

Mercedes

Spesifikasjoner


Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
Maksimal effekt (uten / med AMG DYNAMIC PLUS)476 hk
Maksimalt dreiemoment (uten / med AMG DYNAMIC PLUS)858 Nm
Akselerasjon 0-100 km/t (uten / med AMG DYNAMIC PLUS)4,2 s (min 50% SoC)
Toppfart (uten / med AMG DYNAMIC PLUS)210 km/t
MotorTo permanent synkrone motorer (PSM)
DrivlinjeFullt variabel AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk
Batterikapasitet90,6 kWh
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr)11 / 22 kW
Hurtiglader170 kW
Blandet forbruk (WLTP)19,7 – 22,5 kWh/100 km
CO2-utslipp (WLTP)0 g/km
Rekkevidde (WLTP)462 – 533 km
Vekt2525 kg
Tilhengervekt750 kg
Bagasjeromsvolum430 l

Dempere, batteri og lyd

Bilen er også utstyrt med luft-fjæring som dyrere biler og el-biler er. I denne modellen heter dette systemet AMG Ride Control+, noe som betyr at den har adaptive og elektroniske justerbare dempere.

Annonse


EQE 43 4MATIC kan bestilles med valgfrie MBUX Hyperscreen. Denne store, buede skjermenheten, gir et visuelt inntrykk av å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Passasjeren foran får et eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk til en digital dekorativ AMG-spesifikk skjermsparer. 

Mercedes
“Ved hjelp av spesielle høyttalere, bassaktuatorer og en lydgenerator, skaper systemet en unik lydopplevelse. Tonaliteten og intensiteten til eksklusive AMG Sound Experience baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker”, melder Mercedes i pressemeldingen. Som S-klassen har også denne en stor OLED-skjerm.

90,6 kWh er batteriet på og det er støtte for hurtiglading og 180 km rekkevidde på 15 minutter:

Modellen kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.

Priser

Modellen leveres i tre ulike konfigurasjoner:

Rå akselerasjon og 180 km rekkevidde på 15 minutter.

Annonse