Intel har publisert en pressemelding der det kommer frem hvordan de planlegger å lansere Arc-skjermkortene sine, ment for gaming. Dessverre må vi belage oss på å få tilgang på desktop-skjermkort noe senere enn først antatt.
AI supersampling og DirectX 12 Ultimate
Mens skjermkortene til bærbare maskiner følger planen med lansering i første kvartal 2022, er det nå avgjort at skjermkortene til stasjonære maskiner blir utsatt til senere i år. Det nye tidspunktet for lansering av disse skal nemlig være i andre kvartal av 2022, til tross for at disse først var planlagt for første kvartal i likhet med de mer kompakte skjermkortene som finner sin vei til bærbare maskiner, sannsynligvis samtidig med 12. generasjons Alder Lake-prosessorer.
I praksis betyr det lengre ventetid for oss som gledet oss til å se hva Intel har å by på når de introduserer førstegenerasjon Alchemist-GPU som skal ha støtte for maskinvare-basert ray-tracing, mesh-shading, variable rate shading og DirectX 12 Ultimate, i tillegg til AI-styrt supersamling-teknologi.
Avslørte “Project Endgame”
Pressemeldingen presenterer også et veikart der det kommer frem at de har kommet i gang med utviklingen av tredjegenerasjons Arc-arkitektur, under kodenavnet Celestial – myntet på et såkalt “ultraentusiast-segment”. Det kommer i tillegg til andregenerasjon med kodenavnet Battlemage.
I andre Intel-nyheter har man avslørt “Project Endgame” – kallenavnet på en kommende tjeneste der maskinkraften fra Arc-skjermkort tilbys som en skybasert løsning. Vi vil følge med på utviklingen av denne tjenesten, som det for øvrig ikke er delt mange detaljer fra hittil.
Annonse