battlefield2042kommentar
Battlefield 2042 er i ferd med å total-kollapse etter en dårlig lansering der for lite har blitt bedre. EA og Dice har dog flere triks de kan prøve, om de vil.

Annonse


KOMMENTAR: Spillerne flykter, hva kan Dice gjøre? Dette er mine forslag

I vår anmeldelse av Battlefield 2042 følte vi at spillet hadde mulighet til å bli mye bedre med noen forbedringer, men hva om det ikke er spillere igjen å forbedre for?

Dette går helt feil vei for FPS-svenskene

Nå er det altså slik at Steam-versjonen av spillet har godt under 10 000 samtidige spillere der rundt 8000 spillere samtidig var topp-punktet i går – for å sammenligne med det mest populære spillet på Steam, PUBG, så hadde det i går over 780 000 samtidige spillere.

For å potensielt gjøre nyhetene enda verre for Dice og EA hadde Battlefield V, et spill som heller ikke ble godt mottatt (men roset i skyene sammenlignet med 2042), rett over 21 000 spillere på det meste tirsdag denne uken. Selv Red Dead Redemption 2 som riktignok har flerspiller-del, men som ses på som et enspiller-spill, over 28 000 spillere samme dag. Dette burde jo vært rått parti, men neppe.

Det er ikke bare aktive spillere som gjenspeiler at dette fort går veldig feil vei: det er allerede større prisavslag på spillet som kun ble lansert for et par måneder siden.

Annonse




Her er 2042 sin utvikling fra topp-tall rundt lanseringen midt-desember, til en stabil lav spillerbase som lå på 15 000, 13 000 og til slutt har ligget på under 10 000 spillere ved inngangen til det nye året:

Bilde: Steamcharts

Dice/EA virker slitne og ferdige

En ting er tekniske og spill-mekaniske problemer med store spill som dette, men Dice-teamet ser ut til å være helt utkjørt og har gjort blemmer som å fjerne Rush fra Portal, en av de få favoritt-modusene i spillet, til å svare surt til fansen etter at julen og det nye året ble feiret.

Dette tyder på at hverken Dice eller EA er happy med hva som skjer, men dessverre ser det ut til at de tar det ut over fan-basen som allerede er sinte. Da blir det enda vanskeligere å sortere feedback, men igjen: med utviklere og samfunns-kontakter som ser det går feil vei, og som samtidig agerer negativt utad kan ikke dette fikses.

Jeg tipper det er store frustrasjoner blant de som designer og koder. Trolig stoppes de av storpolitikk. Det er sikkert også for mange kokker.

Gjør Portal gratis for å dele det som fungerer best med flere – lanser premium gratis-innhold til 2042-kundene

Det er ingen tvil om at spillere kan ta ting alt for langt med negativitet og med ensidig fokus på alt som er galt og “alt var bedre før”, og trussel fra Reddit om å stenge hele Battlefield 2042-forumet, men det føles som at 2042-lanseringen har vært ekstra svak.

Det hjalp ikke at Dice disket opp lanseringen som en gavepakke til fansen, spesielt med Portal, for så å fjerne det lille som var igjen av moro. Hva i alle dager skal de gjøre med 2042 nå?

Mange av kartene er alt for store, og med en krympende fanskare og spillere som ber om å få refundert spillet (og lykkes lenge etter at man egentlig skal få lov å få pengene tilbakebetalt), er det vanskelig å se for se hva som kan gjøres utover noe smått drastisk.

Undertegnende har allerede ment at Dice og EA burde ha lansert Portal som F2P. Gjør dette, bring tilbake Rush, og sett et dedikert team på 2042-kartene slik at de er morsomme, og ikke bare imponerende, og mye vil være gjort.

Det ser dessverre ut som Dice enten har mistet alle talentene, eller styres av et EA som ikke skjønner hva Battlefield-serien er. Uansett hva årsaken er, så fortsetter spillerne og tape. Battlefield 1 var det siste spillet i serien som ble godt mottatt, og det kom i 2016. Tiden flyr.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse