nvidiaDLDSR
DLDSR 2,5 kan sammenlignes med 4x DSR kvalitetsmessig, men byr på bedre ytelse.

Annonse


GeForce RTX får bedre grafikk på fredag – RTX 3080 12GB lansert

AMD har allerede avslørt “Radeon Super Resolution”.

Oppdatert, 20:53:

Litt mer om det nye RTX 3080-kortet med 2GB mer RAM enn den opprinnelige RTX 3080-modellen:

  • 8960 CUDA kjerner – en økning på nesten tre prosent
  • Oppgradert RAM (386-bit minne-bus) gir 20 prosent mer kumulativ båndbredde sammenlignet med 10GB-modellen

Oppdatert, 19:46:

Annonse


Nvidia har lansert 511.17-drivere for RTX 3080-kort med 12GB RAM.

Dette er rettet:

  • [Detroit Become Human]: Random stuttering/freezing occurs in the game. [3389250]
  • Flicker/disappearing text when 12-bit color is used [3358884]
  • [HDR][G-Sync]: Mouse pointer gets stuck after turning on HDR from the Windows Control Panel or after toggling G-Sync from the NVIDIA control panel. [200762998]

Kjente feil:

  • [Deathloop][HDR]: TDR/corruption occurs in the game with Windows HDR enabled. [200767905]
    • If this issue occurs, toggle the Windows HDR setting.
  • Sonic & All-Stars Racing Transformed may crash on courses where players drive through water. [3338967]
  • In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]
  • [NVIDIA Advanced Optimus][NVIDIA Control Panel]: After setting the display multiplexer type to “dGPU”, the setting is not preserved across a reboot or resume from S4. [200779758]
  • [NVIDIA Image Scaling][Desktop]: The screen moves to the upper left corner on cold boot when Image Scaling is applied to the desktop. [3424721]
    • Do not apply NVIDIA Image Scaling to the desktop. It is intended only for video upscaling or for games which do not run with a scaling resolution unless the same Image Scaling resolution is applied on the desktop.
  • [NVIDIA Image Scaling][DirectX 11 video apps]: With Image Scaling enabled, video playback is corrupted or results in a system hang after performing an HDR transition. [3431284]
    • If HDR is required to be toggled from the Microsoft Control Panel, be sure to switch to a different Image Scaling resolution.

Driveren som aktiverer DLDSR kommer fredag 14. januar

Teknologien lanseres i løpet av første kvartal i form av nye drivere, og nå svarer Nvidia på konkurransen med nye DLDSR som står for “Deep Learning Dynamic Super Resolution”, noe som er langt mer beskrivende enn AMDs navn på omtrent samme teknikk, i det minste ønsket resultat.

DLDSR er DSR med AI-teknologi slik at man kan kutte ned på doblingen av oppløsningen, men samtidig få samme bildekvalitet og bedre ytelse.

Dette er altså en AI eller dyp-læring utgave av dynamisk super-oppløsning som lenge har vært en mulighet.

Dette er AMDs teknologi som gjør noe av det samme.

Slik fungerer det:

14. januar oppdaterer Game Ready-driveren Nvidia DSR med AI. DLDSR (Deep Learning Dynamic Super Resolution) tegner spillet med en høyere og mer detaljert oppløsning før den intelligent krymper resultatet tilbake til oppløsningen som skjermen din bruker. Denne “downsampling”-teknikken forbedrer bildekvaliteten ved å forbedre detaljer, jevne ut kanter og reduserer “shimmering”.

Nvidia
DLDSR bruker en lavere kildeoppløsning.

Lover bedre ytelse

DLDSR forbedrer DSR ved å implementere et AI-nettverk som krever færre input-piksler. Dette betyr at vi fordelaktig kan sammenligne bildekvaliteten til DLDSR 2,5x med DSR 4x, men med bedre ytelse. DLDSR fungerer i de fleste spill med RTX GPU-er, takket være disse skjermkortene sine Tensor Cores

Nviida

Selskapet har også annonsert nye Frestyle-filter med “Screen Space Ray-Traced Global Illumination” og “Dynamic Depth of Field”. Det er også åtte nye skjermer som er stemplet med “G-Sync Compatible”-støtte.

Annonse